Fly for Art: Jaktträning i fredags - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fly for Art: Jaktträning i fredags

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fly for Art: Jaktträning i fredags

    Nu är helgen mer eller mindre över, har varit på högskolan hela dagen och pluggat till kommande tentor..Otroligt segt men snart är det över för denna gången.
    Jag och pappa tog Ginny och Nike för att åka ut till markerna utanför Halmstad och släppa dem. Nike skulle gå en liten lagom vända i skogen och få jobba lite. Ginny hade vi förhoppningar om att få skjuta något för. Tji fick vi för de var inga djur hemma bara gamla löpor.
    Först ut var Nike och Ginny den tokstollan satt och skrek i bilen av missnöjje… Nej då inte alls sugen!

    Nike for iväg och vi skulle in i en grantäting. Pappa som var beväpnad tyckte att jag obeväpnad skulle gå in bland granarna så kunde han gå på utsidan och titta om de kom ut något djur. (Meningen var inte att skjuta för Nike idag utan endast låta henne driva lite.) Hur pappsen får i hop den ekvationen vet ja inte. Vem springer fortast dottern eller grisen? Eller varför inte vem klättrar högst, dottern eller grisen? Aja hur som haver fick pappa gå först in med sluggbössan. Nike hittade ett gammalt slag och jobbade runt med de lite och väckte men inga djur. Fortsatte den tilltänka rundan och in i nästa tätting där hon for rundor och sökte ut bättre sen förra gången på Em. Var nöjd med hennes arbete trotts att de inte blev några djur. Det märks på Nike att hon inte är färdig i kroppen, blir lite trött fort så vi gick inte så väldans länge med henne. Hon var trött och sussade gått sen i bilen. Lilla Nike fick fin kritik från pappa som inte varit med och gått innan när jag släppt henne. Väldigt trevlig och bra tjej att jobba med, sa pappa. Den kritiken får man vara nöjd med, han har ändå haft wachtlar i nästan 30 år.

    Nu var det Ginnys tur att gå. Först gick jag med henne en liten såt. Den bestod endast av min favorit terräng… grantätting… Denna gången med bössa i hand. Hittade något litet hål jag tryckte mig igenom i muren av granar. Sen började vi zickzacka genom alla granar och snår i tättingen. Eftersom Ginny är en spaniel har hon inte så vida sök. Hon kan gå ut mellan 100-200 m om hon är på humör för det, men annars ligger hon från 30-50 m och uppåt. Så för att få med sig allt får man zickzacka. Jobbade en hel del men var inget hemma här heller. Kan garantera att de stod på andra sidan där jag valde att inte gå då de var för nära vägen. Pappa stod precis utanför men såg inget alls, Ginny jobbade på utan att finna något. Finns de något så hittar hon det.

    Nästa vända var pappas tur att gå med Ginny! Första bilden är en vy utöver mitt pass som var 50 m från spetsen och neråt 20 m från skogspartiet. Ginny gick bra för pappa med men fann inget där heller och jag hade rätt god översikt där jag stod utan att se något alls. Rätt bittert för hon har inte gått bom denna säsongen men någon gång ska vara den första.

    Vi hoppades på en vända till och pappa ville gå igen med henne. Remsan bakom pappa på andra fotot gick han igenom. Brukar stå lite dov på de hållet. Suseån går ca 50 m in så ingen bred bit att söka av. Jag gick på utkanten och hade full översikt och helt omöjligt för djuren att passera osedda. Men tråkigt nog var de inget här heller. Ginny fick dock syn på mig efter halva sträckan och var inte så himla populärt att gå med pappa då när matte var 75-100 m bort synlig…
    Alla gånger ger de inte utdelning även om man har hundar som brukar hitta vilt att driva. Denna gången var bom helt, men väldigt trevlig far och dotter dag. Så helt bortkastat var det inte.
    Nu blir det sovdags med massa tentaplugg imorgon.
    Ciao Ems



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X