Tillbaks mot Karlskrona och betesresume av 2013 | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillbaks mot Karlskrona och betesresume av 2013 | Pike Passion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillbaks mot Karlskrona och betesresume av 2013 | Pike Passion

Nu har min julledighet lidit mot sitt slut och det är dags att vända tillbaka dygnsrytmen och dyka ner i kurslitteraturen igen nere i Karlskrona. Jag har haft det riktigt gott hemma i Lindesberg dessa veckor och är redo och taggad för nya tag under vårterminen. Att jag dessutom fick ett gäng fina gäddor på gamla hemmaplan gjorde inte saken sämre, ser det som en liten julbonus. Men nu är jag åter igen sugen att tampas med Blekinges gröna raketer! Vi får glädja oss åt denna milda vinter och det gäller att ta vara på den, vilket vi fiskefantaster kan. Vilka beten under 2013 var hetast för mig? Hur har mitt fiske utvecklats? Jag har blivit frälst i gummibeten . Både tails och shadmodeller. I början på 2013 gick det bra med Herring Shad , andra gäddan i öppet vatten blev en fin 9 kilos. Tyvärr går de sönder ganska fort. Många smågäddor sätter tänderna i de mindre modellerna vilka jag föredrar under våren. Nästa bete som gått otroligt bra är Orka Shad Tail , som finns att köpa på ribatex.se. En riktig gäddmagnet som jag upplevde outfishade Herring Shad, till sist gick jag nästan över till den jiggen helt ett tag. Största landade på den var en 102cm 7,8kg superstark gädda från land, en av förra årets mest minnesvärda gäddor och fighter. Körde ett tag med en liten modell av Orka Shad som var en vansinnig snipmagnet under efterleksfisket och försommaren! Fick 4 gäddor på rad (4 kast 4 gäddor) från en brygga med den. Sandra jiggen fungerade också grymt bra även om den inte fiskades lika mycket med. Till slut tappade jag den och har inte köpt någon ny då jag fortsatte med Orka Shad Tail istället. Jeff Boggs Big Boy shallow i tånglakefärg har också varit bra även fast jag bara kunnat fiska den med jerkspöt. Nu har jag ett spinnspö som tål vikten så den lär få mer tid framöver. Sist men inte minst - Savage Gear Real Eel lose body. Vilken superhit!!! Mångsidig och enkel och tycks vara nära oemotståndlig för gäddorna. Med shallowskruv och stingerkrok går den lätt att dra hem över grunda vikar men den blir lite känsligare för att bli felbalanserad. Jag gillar inte när den går på sidan, vilket egentligen gäller alla tailjiggar jag använder. Med lätta huvuden mellan 5-8 gram blir den något stabilare och jag sätter oftast en stingerkrok på undersidan. Tar stingerkrokarna slut krokar de medföljande jiggskallarna ändå bra om gäddan väl är på hugget. När det handlar om gummibeten så tänk på att krokarna helst ska sticka ut en bra bit från kroppen, för små krokar försämrar krokförmågan. Finaste gäddan på real eel blev för min del den tjocka 8,9 kilosen på 104cm tagen i Karlskrona. Min fiskekompanjon Alexander Ek har haft ännu större framgång med ålen, som vi säger. Han lyckades ta en 10-plussare på den och jag vet inte hur många på kilona där under. Hatten av för ål-kungen. Vad kommer jag fiska med 2014? Ja givetvis kommer jag slänga runt med dessa nämnda modeller, jag vet ju att de fungerar riktigt bra. Men jag är också sugen på att fiska med större shadjiggar. Har ju nyligen tagit två större gäddor på relaxjigg så det får väl ses som starten med det större shadjiggsfisket för mig. Herring shad har jag mest använt 16cm modellen för att det är ruskigt roligt att fiska med den lätta haspelutrustningen. Det här året blir det att trappa upp lite i storlek för att se var det leder. Den lätta haspelutrustningen är egentligen inte avsedd för riktigt grov fisk och jag misstänker att det inte klarar av att kroka riktigt stora gäddor lika bra som ett starkare spö. Större krokar är nog också en fördel. Men gamla kära jerkbait då?! Jo, spösetet står kvar i fiskehörnet och väntar på att jag åter ska bli sugen att rycka runt med lite plastbeten. Big bandit är fortfarande en favorit och jag fick en fin 8-kilos på den under våren, därefter föll jag tillbaks till jiggar och gummi och 2013 blev helt enkelt ett spinnfiskets renässansår, kryddat med gummisvansar. Det är som att jag har återupptagit ett fiske som jag älskade väldigt tidigt i mitt livs fiskeresa. När jag var si så där 10 bast var jag i "jiggåldern", det vill säga jag var helt fanatisk med att köpa och fiska med jiggar av alla slag, men jag fick nästan ingenting på dom. Nu har en ny jiggålder tagit fart. Jag är även i färd med att gjuta ett eget gummibete. Det får jag fortsätta med nere i Karlskrona och jag vet inte hur det kommer gå, men jag tror och hoppas att det kan bli grymt. Skitfiske på er

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar