Förra året avverkade man premiär turen på en februari is, då med en första fisk på exakt 10 000 gram. Sjukt att börja årets fiske med en sådan fisk
I år fick jag dock nöja mig med en betydligt mindre förstafisk. En gädda på 68 cm.
Dagen började med en tur till Åsa för att köpa en båt som jag sett på blocket dagen innan. En liten jolle för max 2 personer, har en liknande innan som varit ovärderlig för fisket i höst. Att ha en mindre båt som man själv på en person kan vända på för att slippa allt regnvatten och skräp som annars bli i båtar som ligger vid sjöar är riktigt gott. Nu åker man bara dit, låser upp och flippar runt den på rätt köl och slänger i grejerna sen är man igång
Varför skaffar man då en båt tänkt som takräckesbåt när man har en jolle som borde duga bra till detta? Jo en större båt att helt klart att föredra att fiska ifrån. En jolle funkar någon enstaka timma, sen blir det jobbigt och trångt. Sen har jag flera svåråtkomliga sjöar som jag skulle vilja testa flötestrolling i, och för det är en jolle alldeles för liten.
Hur som helst så direkt när vi lagt båten i vattnet skymtar jag något en bit bort och medans Karin gör iordning sitt spö drar jag iväg en Westin Jätte mot vad det nu var förnågot. 2 sekunder senare hugger en gädda till och smakar på jätten. Årets första gädda var därmed fångad, dessutom på första kastet för året. 68 cm lång som sagt….
I övrigt fick vi en gädda till innan det blev mörk och det var dags att packa ihop.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
I år fick jag dock nöja mig med en betydligt mindre förstafisk. En gädda på 68 cm.
Dagen började med en tur till Åsa för att köpa en båt som jag sett på blocket dagen innan. En liten jolle för max 2 personer, har en liknande innan som varit ovärderlig för fisket i höst. Att ha en mindre båt som man själv på en person kan vända på för att slippa allt regnvatten och skräp som annars bli i båtar som ligger vid sjöar är riktigt gott. Nu åker man bara dit, låser upp och flippar runt den på rätt köl och slänger i grejerna sen är man igång
Nyinköpt liten jolle som behöver lite kärlek innan det är dags för sjösättning.
Hem och lasta av sen var det bara att lasta kärran med ett annat nytt tillskott i fiskeflottan. Detta är en lite större båt, men ändå en lättviktare som är tänkt att eventuellt använda som takräckesbåt i framtiden. Denna båten var inte sjöduglig från början så därför har den varit min senaste veckas projekt. En hel del slipande, spacklande och mycket glasfiber/polyster och nya sittbrädor senare så skulle den åtminstone vara tät. Därför drog vi nu iväg med den en sväng bara för att testa den innan man lägger mer tid på att göra i ordning den. Nu blir det lite montering av spöhållare och lite andra små jobb på den. Får se om jag orkar måla den med. Får ju inte bli för fin. Har man fin båt så lägger man för mycket tid på att jobba istället för att fiska Varför skaffar man då en båt tänkt som takräckesbåt när man har en jolle som borde duga bra till detta? Jo en större båt att helt klart att föredra att fiska ifrån. En jolle funkar någon enstaka timma, sen blir det jobbigt och trångt. Sen har jag flera svåråtkomliga sjöar som jag skulle vilja testa flötestrolling i, och för det är en jolle alldeles för liten.
Hur som helst så direkt när vi lagt båten i vattnet skymtar jag något en bit bort och medans Karin gör iordning sitt spö drar jag iväg en Westin Jätte mot vad det nu var förnågot. 2 sekunder senare hugger en gädda till och smakar på jätten. Årets första gädda var därmed fångad, dessutom på första kastet för året. 68 cm lång som sagt….
I övrigt fick vi en gädda till innan det blev mörk och det var dags att packa ihop.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)