Livet på kusten: Purpurtoner på Östgötaslätten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livet på kusten: Purpurtoner på Östgötaslätten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Livet på kusten: Purpurtoner på Östgötaslätten

Knatade fram på*den tysta grusgången.*Ljuset var disigt som en svärtad akvarell. Träden stod nakna och huttrade. De spretiga grenarna högt upp i skyn såg fuktiga och sköra ut. Den svenska och kristallklara strömmen porlade sakta fram i mitt synfält. Trots den milda vintern, avslöjade ändå naturens aura att allt levande går på sparlåga.
    Morgonens dunkla tystnad bryts av mitt ena knä som försiktigt dunsar mot det hårda och gräsiga underlaget på slättsidan av vattendraget. Blicken hade fastnat på två fiskar som lugnt och sansat stod och åt i strömmen.*Vinklade ner i kroppen i låg profil. Tittade på den tunna tafsen. Liksom följde den ner mot flugan, ett litet guldhuvud i smaragdgrön ton.
    Ploppar ut tafsen snett uppströms. Håller mig fokuserad. Minsta lilla touch skulle spöet höjas på. Flugan sjunker sakta i sin drift mot dem aktiva fiskarna. . . En tvärt, men knappt märkbar gir indikerar hugg. Lyfter spöet känner hårt motstånd och en fluga som spottas ut. . . ”Ahhh”. . . Säger ”fan” högt för mig själv och strippar in flugan.
    Fortsätter spana på fiskarna. Obrydda står de kvar. Nonchalerar min fluga kast efter kast. Flugbyte. Funderar på streamer. Får syn på en sargad B3 gris i hörnet på asken. Varför inte tänkte jag. Smyger mig sakta uppströms för att få mer vinkel i kasten och kunna låta streamern dansa framför regnbågarna.
    Med ett plopp landar flugan. Låter den sätta sig i vattnet under driften. Fisken reagerar och möter flugan för att i sista skedet vika av. Flugan fortsätter drifta och fisken har nu simmat tillbaka till sin ståndplats – återigen möts de.
    Fisken är iskall men några ryck i sidled ger reaktion. Den släpper strömmen och simmar med flugan ut för att vika av igen. . . Men för att lika snabbt vända mot flugan igen . . . Och vika av. . . Låter flugan hänga och nu vänder fisken igen bestämt. Hugget är stenhårt och fluglinan sågar sönder den lilla poolen med ett fräsande ljud. Det skimrar och en röd kontrast från en lekfärgad fisk lyser i ytvattnet. Bataljen är vild men slutligen kan jag håva en fin ”tvåa”.
    Senare under förmiddagen faller en grövre fisk på runt tre kilo för en kräftimitation. Den liksom den första fisken bjuder på bra batalj, till trots det iskalla vattnet.
    En prickig och lila förmiddag i Norrbyströmmen.
    Sen lunchtimme, skymningstid för nära inpå, sitter vi i den fina lodgen och njuter av stärkande mat. Alltså jag, Marcus De Zayo Hallqvist och vår nya bekantskap – Kent från Hökarängen – sista svängen. En liten brasa knastrar i den öppna spisen och vi ser några fiskar som head and tailar på den lugna ytan utanför.Marcus har lite rester från ett sent nyårsfirande som dukas upp. Småpajjer i muffinsformer, torkat rådjur och lite klyftpotatis. Samtalen går i hur förmiddagens fiske varit. Alla har fått fisk men ibland har det varit knepigt att lura fiskarna. Vi är rörande överens om att regnbågarna i Norrbyströmmen är av absoluta världsklass i kvalité.Fler och fler vak reser den plana ytan utanför. Jag kastar på mig fiskekläderna igen och knyter på en liten infettad puppa. Kastet blir perfekt. Den långa tafsen ger flugan en naturlig drift. Fisken som uppskattningsvis är runt tre kilo, stiger nu självsäkert mot flugan. Den iakttar sitt byte noggrant.Jag håller andan. . . Men som vanligt ratar fisken flugan och sjunker ner till sin mörkgröna gräsbädd igen. Fortsätter kasta. Några plask för mycket med linan skrämmer iväg all fisk som varit i närheten. Samlar mig själv och knatar längst ner i systemet. Till djungelpoolen som jag vill kalla den.Djungelpoolen för tankarna till monsterfiskar som snurrar in sig i bråte och går loss. Ena kanten är fylld av vass. Andra kanten är beväxt med trädöverhäng och djupa urgröpta kanter. Mängder med stockar och gamla lövträd ger skydd till den grövre fisken. Kastar man långt når man över till den heta zonen.Ser några fiskar som går och äter under överhängen. Ger fiskarna flera chanser utan hugg. Marcus kommer ner och vi småsnackar lite om vad man ska hitta på för att få en reaktion. Skymningen är på sitt antågande över slätten när vi kikar i flugaskarna. Jag bestämmer mig för att testa en B3 bonker med tratt. Det om något borde utlösa hugg från tröga fiskar tänkte jag.Andra kastet ger mig svar på tal. Flugan ploppar ner mellan två nedsjunkna träd. Hinner dra tre drag. Sen tar det tvärstopp. Tror först det är trädstammen jag har krokat. Men innan jag hinner veta ordet av har regnbågen börjat springa på ytan med stjärtfenan i en lång cirkel. Fighten är hård med rusningar och ytstök. Fisken är fin. Otroligt hög och välmatad. Blytung på spöet men saknar längden för att pressa vågen nämnvärt.Kort därefter smäller det på igen. Denna fisk är inte lika vild men desto tyngre. Tunga knyckar och delfinrullningar i skarp rödlysande ton ger puls. I landningen tailar jag fisken men den slinker ur och går loss. Mörkret jagar ikapp och visuella scener utspelar sig i sista ljuset när tunga plogvågor följer trattflugan under långa sträckor. Huggen är ovårdade och fiskarna sätter sig inte ordentligt.
    Drill i djungelpoolen! Foto: Marcus De Zayo Hallqvist.Superfisk i kondition!*Foto: Marcus De Zayo Hallqvist.
    Natten och en rådimma faller över Östgötaslätten. Öringexpressen packas igen och rullar söderöver. Mot bukten och världsgrova havsöringar.
    Tackar Norrbyströmmen för denna gång. På återseende!
    John Kärki

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://www.silverbums.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar