Fiskeåret 2013. Summering av året som gick och tankar inför kommande fiskeår | BigPig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskeåret 2013. Summering av året som gick och tankar inför kommande fiskeår | BigPig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskeåret 2013. Summering av året som gick och tankar inför kommande fiskeår | BigPig

Så går så ett år till ända och då är det kanske på sin plats att summera fiskeåret. Det har varit ett rätt intressant fiskeår med massa olika fiske, en del nya metoder och en del nya människor som man fått lära känna. En stor förändring var när jag under sommaren kom med i detta fisketeam. Har fått lära mig otroligt mycket nytt, speciellt inom gäddfisket. Tack till teamet för det. Nedan en snabb genomgång av mitt fiskeår.

I januari kom pimpelsäsongen igång och vi hade några lördagar med helt hyfsat fiske med fina matabborrar som fångst. Utmärkt isföre så man tom vågade sig med bil på isen. Detta gjorde att nya platser utforskades så länge isföret tillät det. Det goda föret höll i sig till april månad. Fisket under tiden var stundvis rätt trögt med enstaka bättre dagar. När vädret väl vände i början av april gick det fort nu var abborrarna på hugget. Tyvärr för oss så hann vi inte ut dom dagarna. Några veckor senare var det isfritt så gott som överallt. Sista projektet blev ett kvällsprojekt i hemtrakten 25.4 och då var nog risken för ett dopp rätt stor.
    Mindre bra våris
    I slutet av mars var vi också på ett några dagars rödingpimpelprojekt till Stenträsket, Arvidsjaur. Sjön har potential att leverera fina fångster men tyvärr blev vår fångst inte så jättestor. Alla av oss fick iaf röding. Trots dåligt fiske blev resan ändå lyckad tack vare fint väder och gott sällskap.
    Stenträsket
    Maj månad blev rätt lugn fiskemässigt. En del tid gick åt till planeringen av fisketävlingen/evenemanget fiskets natt som vi varje sommar har här i Kållby. Nåt flugfiskepass blev det ändå till stipiksjön i Purmo.
    I början av juni hade vi så fiskets natt här i byn och lagom till evenemanget planterade vi ut över 1000kg regnbåge i ån. Evenemanget drog massa folk för att både fiska och umgås och blev igen mycket lyckat. Veckan efter var det så dags för säsongens första och en mycket efterlängtad resa till abborträsk, arvidsjaur för att flugfiska röding och öring. Under första fiskedagen landade jag en fin röding på 3,1kg som skulle bli en av säsongs toppfångster för egen del. Mer info om den resan i ett tidigare inlägg.
    Abborträsk
    I slutet av juni och juli månad blev det mest fiske i hemmavattnet Esse å. Rätt många nätter och kvällar spenderades vid ån tillsammans med goda vänner. En och annan fisk kom också hem. Vecka 31 var det dags för vår numera nästan traditionella fiskeresa till finnmarksvidda. Mer info också om denna resa i ett särskilt inlägg.
    Efter några veckors stiltje på fiskefronten blev det så småningom dags för lite havsöringsfiske och även gäddfiske. En av höstens första och ända öringprojekt gav en havsöring på 1,88kg. En extra rolig fisk att få efter så många bompass. I september hängde jag med tillsammans med Björn på ett gäddfiskepass. För mig som inte fiskat gädda på flera år blev detta en nystart och redan ett av dom första passen landade jag min första metersgädda. Längd 104cm och vikt 7,35. Denna fisk gav mersmak och blev rätt många gäddfiskepass under hösten. Tyvärr klarade jag inte av fånga nån i samma storlek eller större under resten av hösten. Efter att isen lagt sig har jag varit med på ett halvseriöst ismete projekt men pimpelpremiären låter fortfarande vänta på sig i brist på bärande is i skärgården.

Säsongens topp 3 fiskar blev dom nedannämnda:
    1:a plats. Rödingen på 3,1kg, fångad på vanlig klass 5-6 flugutrustning och en av sommarens favoritflugor, elkhair caddis. En grymt stark fisk som simmade kring rätt länge innan den lät sig håvas.

2:a plats. Gäddan på 7,35 som var min första större gädda och som gav mersmak åt gäddfisket. fångad på kuusamo professor
    3:e plats. Havsöringen på 1,88kg. Efter att ha kört en massa bompass så var det skönt att änligen kroka en fin öring. Riktit skönt hugg
    Tankar inför nästa fiskeår

Hoppeligen får vi mera hållbara isar även i skärgården inom några veckor så att pimpelfisket kunde komma igång på allvar. Ett mål inom pimpelfisket är väl att äntligen klara av att lura en abborre på över halv kilot. Ska inte alls va svårt men har inte lyckast hittils av nån konstig anledning. Flugaskarna gapar också tomma och skulle behöva en rejäl påfyllning så flugbindandet borde komma igång snart. Ifall båtfebern sitter i ännu när isarna(som vi hoppeligen får) släpper kanske det blir en liten satsning på fiske i skärgården/havet efter havsöring och vandringslax. Tiden får utvisa. Vad gäller flugfisket så hoppas jag att nån typ av resa norrut blir av även i år. Ännu är inget bokat men möjligheterna finns. Drömmen om storlaxen filmen gav också en vilja att nån gång göra en satsning på laxfiske med fluga. Tiden får utvisa också det när det blir av. Främsta målet med fiskesäsongen är trots allt att få uppleva fina fisken i fin natur tillsammans med goda vänner.

Med dessa några rader tackar jag alla i teamet och övriga inblandade för detta års fisketurer och hoppas på många nya fiskeäventyr under året som kommer. Önskar alla ett riktigt gott nytt år 2014.
    // Gustav

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar