Team Ace of Pikes: Tillverkning av mörtgröt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Ace of Pikes: Tillverkning av mörtgröt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Ace of Pikes: Tillverkning av mörtgröt

Hallå!

Dåligt med fiske på sista tiden, väntar in vintern/isen som aldrig verkar vilja komma hit!
    Under de senaste veckorna har jag förberet inför kommande fiske.

Tänkte dela med mig av mörtgröten jag brukar göra som gett bra med betesfisk.

Jag börjar med att koka upp 6 dl havregryn i 8 dl vatten och en nypa salt. Rör runt hela tiden tills det till slut blir riktigt tjockt, då är det dags ta bort kastrullen från plattan.

Fyll på med 2 dl linfrön, 2 dl socker, 3 msk vaniljsocker, 2 msk curry krydda, 1-2 st mosade stjärnanis, 1 dl sirap och 4 dl havregryn.
    Nu börjar det bli tungjobbat med träsleven.. Forsätt med händerna och tillsätt mer havregryn tills det går att forma bollar som håller ihop fint och inte för kletiga.

Jag brukar forma bollarna lite mindre än vanliga tennisbollar, som ni ser på bilden.

Packar mina bollar i vanliga fryspåsar och slänger in dom i frysen så jag har redo när det är dags.

Bara det tråkiga kvar, städa rent i köket :-)

Det finns massor med olika recept på detta men detta är det jag kör med, ibland har jag även i en burk majs men det är inget måste!

För er som vill göra det lättare för sig kan jag rekommendera att köpa talg-bollar som man har till fåglar nu på vintern, fungerar också helt okej. Finns hela brukar att köpa på tex Rusta, biltema, ÖoB och rusta för helt okej peng.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Team Ace Of Pikes - http://aceofpikes.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
995 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 989 visningar