Igår var det dags för ett nytt försök för premiärfiske på isen för säsongen 2013/14. Senast så blev det ett bad, och för att undvika det den här gången så chansade vi inte med att korsa hela sjön utan höll oss efter en kant.
Sällskapet stod min mors man Pertti för. Med nyinköpta isdubbar var vi båda redo för isen.
När vi anlände fram till sjön långt innan soluppgången så började det snöa rikligt. Detta pågick fram till omkring klockan 10, men det gjorde inte så mycket.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Sällskapet stod min mors man Pertti för. Med nyinköpta isdubbar var vi båda redo för isen.
När vi anlände fram till sjön långt innan soluppgången så började det snöa rikligt. Detta pågick fram till omkring klockan 10, men det gjorde inte så mycket.
Medan jag började borra våra första hål så startade Pertti grillen. De 15 cm is som skulle tas igenom visade sig bli rätt kämpigt då skären på borren inte alls var på topp. Efter två hål bytte vi därför av varandra, och innan det 4:e spöt var riggat så hade vi dagens första fäll. Mothugget satt, men blev lite ivrig när fisken var vid hålet så den lossnade.
Var inte så bitter över det då det var en mindre gädda, utan mer glad att det nappade.
Var inte så bitter över det då det var en mindre gädda, utan mer glad att det nappade.
Under dagen kom det sedan 7 utspridda fäll, men endast 3 av dem landades. Samtliga små snipor som slapp förevigas trots att de var premiärfiskarna.
Vid 11-tiden så sprack himlen upp och ett strålande solsken uppenbarade sig, vilket vi båda njöt av. Kändes ett tag som en sen februaridag på isen.
Omkring klockan två var vi på väg tillbaka till bilen fyllda av frisk luft.
Jag planerar redan nästa fisketur vilket troligtvis blir imorgon onsdag. Om det blir samma vatten eller någon annan plats vet jag ej ännu. Men blir det samma vatten vet jag nu att isen är tjock nog för att gå till platsen jag vill fiske på där. Gårdagen var uppvärmning, nu är jag redo för de större fiskarna.
Vid 11-tiden så sprack himlen upp och ett strålande solsken uppenbarade sig, vilket vi båda njöt av. Kändes ett tag som en sen februaridag på isen.
Omkring klockan två var vi på väg tillbaka till bilen fyllda av frisk luft.
Jag planerar redan nästa fisketur vilket troligtvis blir imorgon onsdag. Om det blir samma vatten eller någon annan plats vet jag ej ännu. Men blir det samma vatten vet jag nu att isen är tjock nog för att gå till platsen jag vill fiske på där. Gårdagen var uppvärmning, nu är jag redo för de större fiskarna.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)