EPfiske: Första regnbågspremiären för säsongen 13/14! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Första regnbågspremiären för säsongen 13/14!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Första regnbågspremiären för säsongen 13/14!

Sådär ja! Nu är 7 månaders väntan över!
    Som vi har väntat! Äntligen så var det dags att få kriga med regnbågarna i våra p&t-sjöar i Hälsingland.*Idag var det den första regnbågspremiären för EPfiske.se och den gick av stapeln på Björatjärn i Ovanåkers kommun och det var med blandade resultat.

Efter en gårdag bestående av alkohol och mycket god mat så var en av oss väldigt trött när klockan ringde 05:00 men då skribenten själv höll sig nykter och inhalerade närmare 3 liter julmust så var det inga problem att väl ta sig upp till slut!

Vi dundrade iväg för att vara på plats tillsammans med ungefär 65 andra deltagare. Startskottet gick klockan 8 på morgonkvisten och vi han i godan ro dricka kaffe och bestämma mormyrska för dagen. Det bjöds även på korv under dagen, uppskattat!!
    *
    Jag själv testade ett nytt spö med ny rulle då jag misstänker att jag behöver lite träning med dom nya grejerna inför Hubo-Långsjön som kommer om 2 helger och jag behövde inte vänta länge innan jag viskade till Emil att jag hade en stöt. 3 sekunder efter stöten så tjongade det till rejält och en drillning med en fläskbåge var ett faktum! Dock så fiskade jag på ca.1,5 meters djup och att drilla en båge på en uppskattad vikt på 2,5 kg på det djupet är inte det lättaste så efter 10 sekunder av ett himla ståhej så klev den av och simmade ut till det djupare partierna av sjön.

Kort därefter så fick Emil på ett gung som hette duga! En fisk som var minst lika stor och mordisk i sitt sinne! Han simmade upp-ner-höger-upp-vänster-ner-upp-höger……….. Borta. Han hade simmat så att linan nöttes av mot iskanten! Blinkpirken försvann! Mormyrskan försvann! Hoppet försvann!

Efter det så var det dött så vi begav utåt! Mitt på sjön parkerade vi och hoppades att det skulle ge utdelning! Och det är nu våran upplevelse över dagen skiljer sig åt.
    Jag tyckte att det var ett underbart beslut då jag landade 3 fiskar på 45 minuter varav den första på 1,6 kg vilket gav mig perfekt träning om hur jag ska hantera spöt med tillhörande rulle i framtiden. Dom två första var i 7-9 hg klassen och bjöd på varsin riktig rejäl rusning så det rykte ur rullen och sist men inte minst en fin båge på 1,6 kg som fightade riktigt bra!

Emil är väl inte supernöjd med beslutet då allt som beslutet förde med sig var en par nafs. Men skam den som ger sig! Då jag hade fiskat fullt och jagade jag på Emil att försöka få sig en till åkning men tyvärr så var det tji denna gång.
    Småbakis och smågrinig ung man

Premiärpimplare och korvgrillning i bakgrunden

Mer folk

Imorgon hade jag tänkt att ligga med lite huvudvärk och Emil är den som får stå för fisket då han ska försöka lura sig en och annan röding!

För att vara säker på att ni inte missar våra fisketurer så gilla oss på Facebook och följ #EPfiske på instagram och var med när det verkligen händer!

// Peter

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 244 visningar