Team Colibri: Ny ekkoloddgiver i hus, og giverholder for vertikalfiske på gang - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Colibri: Ny ekkoloddgiver i hus, og giverholder for vertikalfiske på gang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team Colibri: Ny ekkoloddgiver i hus, og giverholder for vertikalfiske på gang

    Jeg har kjøpt en ny ekkoloddgiver til Silveren. Fra før har jeg hatt standardgiveren til Lowrance, dvs en 83/200-giver. Denne har forsåvidt fungert riktig bra til sitt bruk, dvs spinnfiske og trolling med fokus på de øverste 20 meterne eller så av vannsøylen. Den har også sporet bunnen godt så dypt jeg har testet den, ca 300 meter dypt på det dypeste. Utsalgsprisen for denne giveren hos Mjøsservice er 699,- og til den prisen må den sies å fungere veldig bra.

    Det som ikke har vært så bra, har jeg heller ikke hatt noen forventninger om at denne giveren skal takle. Dvs å skille på stimer av småfisk kontra større enkeltfisk dypere enn rundt 20-30. Den har sannsynligvis også ganske simpel demping rundt det kjeramiske elemtet, for det blir fort endel støy på skjermen når jeg skrur opp følsomheten. Kort sagt, en brukbar giver for grunt vann.

    Nå har jeg fått en 50/200-giver, også denne standard Lowrance. Denne giveren er mer lik Airmar P66-giveren på kabinbåten, men med noe større vinkel på konen ved 200 kHz. Håpet er at den skal skille bedre på fisk på litt dypere vann, og at jeg kan skru opp følsomheten på HDS flere hakk uten for mye støy på skjermen. Årsaken til skiftet er mine forsøk på vertikalfiske etter røye, disse står typisk et sted rundt 15-30 meter dypt og det er på grensen av hva den gamle giveren har gitt gode resultater på.

    I samme slengen som jeg skifter giveren, skal jeg også prøve å legge selve ledningen fra giveren til HDS på utsiden av båten, under gummilisten. Håpet er at dette skal fjerne all støy som kommer fra motor og øvrig elektronikk og etterlate glassklare ekkoloddbilder.

    Her følger en sammenlikning av giverenes mål og vekt.

    [FONT=Helvetica Neue Light]83/200 HST-WSBL[/FONT]
    Bredde skrue-skrue: 4,5 cm
    Full bredde brakett: 6,2 cm
    Lengde skimmerdel: 7 cm
    Bredde skimmerdel: 3,9 cm
    Høyde skimmerdel: 2,9 cm
    Vekt: 120 g



    50/200 HST-DFSBL
    Bredde skrue-skrue: 6,5 cm
    Full bredde brakett: 8,5 cm
    Lengde skimmerdel: 9,5 cm
    Bredde skimmerdel: 6 cm
    Høyde skimmerdel: 3,5 cm
    Vekt: 390 g

    Så noen bilder for å vise forskjellen i fysisk størrelse på giverne:


    50/200 til venstre, 83/200 til høyre





    50/200 nederst, 83/200 øverst
    Jeg har tenkt å lage noen sammenlikninger av giverne rent praktisk. Dette, sammen med at jeg er lei av å fiske "bakover" når jeg vertiaklfisker, har fått meg til å se litt på muligheten for å sette den ene giveren på siden av båten. Det finnes diverse patenter å få kjøpt, men jeg må selvfølgelig prøve litt selv....

    Sugekoppsaken er en vakumløfter fra Biltema, art 20831. Jeg har festet plankebiten til vakumløfteren med 35 mm rørklammer fra samme sted, art 792335. Rørklammene var litt trange, så det kan tenkes at 38 mm er et bedre valg.

    Tanken er å lage et feste som både kan settes på båtens side, og på akterspeilet, alt etter ønske. Dette er "work in progress", nærmest et første utkast, så det mangler litt før den kan testes. (Sånn som en skinne som selve giveren kan monteres på, og maling på treverket.)














    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X