ThePikeFather: Helgens fiske. Rimbo/Norrtälje. 16-17/11-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Helgens fiske. Rimbo/Norrtälje. 16-17/11-13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: Helgens fiske. Rimbo/Norrtälje. 16-17/11-13

    Hej hej bloggen, TPF häris..
    Ehh… nej, skoja bara. Hur som, helgen som precis passerats gick i fiskets tecken. Här får ni en liten kort resumé om vad som gjordes och fångades.
    .

    .

    Lördagen 16/11-13
    Var jag ute med min gode vän Roger, sista vi var ute på min sjö var det rätt segt fiske. Väl på plats, precis när solen visade sina första strålar så säger jag det som jag bittert kommer få ångra under dagen. “-Ja du Roger, det kan ju inte bli sämre fiske än förra gången”. Det brukar vara hett fiske i min sjö, att jag nollar har under mina kanske 6år i denna sjö hänt färre gånger än jag har fingrar på händerna. Nu avslöjar jag lite kanske i förväg att fisket var segare än segt på lördagen, men det var verkligen så det var. *

    Fantastiskt vackert, soluppgång och förväntningar.*
    Jag hade en enda kontakt med en fisk, inget hugg. Bara att mitt betes nedslag i vattnet skrämde den till reaktionshugg, som missade. Annars var det inte ett pet i grejerna. Samma för Roger tills vi kom till viken som många gånger och ofta bjuder på fisk och även stor fisk.

    I avsaknad av stor fisk så roade vi oss med att göra hallonsyltsgäddor på pannkakor. Inte lika skoj som att faktiskt fånga gädda, men gott! *

    Dagens fikatips, Gifflar med pepparkakssmak. Riktigt fina!
    .
    Roggan fiskade med någon hårig kreation med grymt häng. Lite som en hårboll med krok. Riktigt lungt fiskad, först en dutt från en gädda som gav en riktigt fin virvel i vattnet, kastet efter så klev gäddan på. En kort kamp, fisken var uppe vid ytan och bjöd på en försmak av en vikt på 4-6kg uppskattningsvis. Men därefter släpper gäddan Rogers bete och Roggan kanske inte riktigt jublar. Jag misstänker att Roger kommer göra bättre, hårdare mothugg nästa gång.

    Precis en sån här var det Roger fiskade. Jag råkade ha en samma lika hemma.
    .
    Där vid halv fyra börjar mörkret bli påtagligt och vi styrde min mäktiga eka mot “båtplatsen”, eller stranden som det faktiskt är.
    En riktigt trevlig dag med många skratt och skoj historier, men ingen fisk. Nyttigt att nolla ibland också. Tack för turen Roger, det gör vi om snart igen.
    .

    .
    Söndagen 17/11-13
    Söndagen spenderades med Goran Danielsson och Mattias J Fors från Svenska Gäddklubben. Dagen till ära skulle vi köra med Mattias båt i hans hemmavatten, eller de vatten där han fiskat mycket vid hans familjs sommarstuga. Så han bor inte där.. eller ja, ni kanske fattar. Samma som igår, fisket satte igång när solen precis vaknat. Dagens till ära sa jag inget om att “det kan ju inte bli sämre fiske än förra gången”, utan sa det mest bara tyst för mig själv i huvudet. Jag lyckades lura upp dagens första fisk iaf. En liten snipa, men fantastiskt för självförtroendet. Som så ofta är med fisket, ett stukat självförtroende kan vara förödande. Behöver ofta inte ens vara en själv som får fisk, hugg i bete, någon båtkamrat som drar fisk kan ofta sporra igång fisket igen. Jag körde uteslutande med jig denna dag. Köpte mig ett gäng Dragonjigar från Huntyard & Berras i ArlandaStad, modellen hette Demon.

    Den helvita var den där tafsen brast, den vita med blått skimmer var den jag “tappade” i. *
    Som med alla smalare jigar så är hur man fäster stingerkrokarna rätt avgörande om man ska få till gången på jiggen. Dragonjigarna har ett rätt hårt gummi och håller stingerkrokarna väldigt bra på plats och gången och färgsättningen är grym.
    Hade en liten incident, haha… min tafs gick av i ett kast, en Dragonjig flög (riktigt snyggt för övrigt) i en viiiiid båge in i vassen och försvann ner i djupet. Inget konstigt i det egentligen, det är sånt som händer. När jag satt på ny tafs på linan, så tar jag upp två nya färger av samma jig och frågar Goran med bilförsäljarröst, “-Vilken av dessa två färger tycker du jag ska välja?”. Osså slänger jag den ena på kastdäcket, den andra ska jag lite fiskförsäljarmässigt slå i relingen, men råkar tappa jiggen när jag ska daska den i relingen. *Plums*. Jigjäkeln åker även den ner i djupet. Haha.. sån jäkla sopa man är ibland. *Jaja, även det sånt som händer.
    Back till fisket, vi lyckas skrapa ihop några snipor. Den första lite längre fisken lurar Goran upp. En trevlig aningens bättre fisk. Skönt att vi får fisk iaf, så långt var dagen till det bättre fiskemässigt än dagen innan. Inte så långt efter drar Mattias en (hans enda för dagen tyvärr) gädda som jag och Mattias ansåg vara större än Gorans. Men frågar ni Goran så var den störst för dagen.. haha..

    Mattias och gäddan i motljus. Riktigt fin gädda.
    .
    Det intressanta med dagens fiske och de ställen vi besökte var att Mattias gjorde samma tur dagen innan, men resultatet fyra pet, ingen fisk. På hela dagen. Så skönt att det var lite skillnad idag.
    Nästa bättre fisk som kom upp var en rätt proppmätt gädda som föll för en av mina jigar. Stört so far i båten, och nej Goran, kanske inte längdmässigt, men tjockleksmässigt och viktmässigt.
    Vi nötte både grund och djupvass, grundflak och djup med inget stort ville kliva på.
    När dagen började lida mot sitt slut, brassade jag på min vit, rosa, blåbruna Dragonjig och fick snabbt några blandade gäddor.

    Vacker jig, grymt uppskattad färgsättning, av mig iaf. *
    .
    Dagens sista för mig blev största i båten för dagen, en fisk som vi inte ens vägde. Men skulle gissa på en 5-6kilos. Inte tjockast i stan på något sätt, men ändå med bra tyngd på. Kändes riktigt bra att få hålla en skön dam i armarna igen, efter några veckor med enbart snipor på andra sidan tafsen. *

    Goran i sin nya överlevnadsdräkt tittar på när*TPF landar gädda.
    .

    TPF och gäddan. Här kan ni också se att jag mörkat på kortet. Egentligen var det rödgröna gardiner i fönstret på stugan, men jag har med paint lagt till som solblänk på fönstrena. Ni kommer aldrig lista ut var bilden är tagen.
    .

    Nöjd TPF.
    Riktigt fin dag på havet, man kände stundtals att senhösten är på plats och att herr Vinter önskar tillträde. Kalla vindar och inte speciellt behagligt att hantera fisk i 4-5 gradigt vatten, men underbart att få spendera tid på vatten när det fortfarande är isfritt. Hoppas det håller i sig ett par veckor till. *
    Dagen slutade med de två största gäddorna till mig, med totalt 6 gädda i båten för mig.
    Mattias drog dagens tredje största gädda och slutade på just den gäddan. Goran drog dagens fjärde största gädda och totalt 3 gäddor.
    Tack till Goran och Mattias för en trevlig dag på sjön!

    Allt gott!
    //TPF



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X