Denna söndag åkte jag iväg med Niklas Leijon för att lura några ädelfiskar i Harasjömåla. Niklas är duktig med flugspöt så jag lät mig lyssna på honom. Fiskar själv fluga sällan så varje gång återkommer de där kluriga momenten - skarva nylonlinor... blodsknut, just fan hur var det nu igen...? - strumpan över fluglinan, fan varför rullar den sig till en klump hela tiden...? - Flugval: Färg? Storlek? Flyt, sjunk, hur ta hem? Får åtminstone ut flugan en bra bit efter att Rille lärt mig dubbeldragstekniken. Utan den lektionen skulle jag nog bara fiska framför fötterna. Hur som helst var det en gråmulen dag och vi visste att regnet snart skulle komma. Efter lite krångel för att ta ut kontanter åkte vi och löste ut dagskort och bunkrade upp med heta flugor. Ut till Björnagylet och börja svischa. Niklas känner en ett tvärt hugg i fjärde kastet med en röd streamer, men fisken fastnar aldrig. Efter det kommer regnet; lika ovälkommet som fiskarnas inställning till ohuggvillighet . Ja det fortsätter att ösa ner regn i några timmar och till slut ger vi upp och tar skydd under några granar. Halvblöta här och där spår vi med våra smartphones att det ska bli bättre senare under dagen. Regnet fortsätter. Vi beger oss till ett träskjul längs flugströmmen och snackar lite fiskeskit med några snubbar som fiskar i strömmen och tydligen lyckats mycket bättre än vi. Inte konstigt när dom sätter i ny fisk där betydligt oftare än i dammarna... morr. Niklas och jag pratar om krokodiler i Australien, där Niklas nyligen varit på en resa. Han värmer upp sig vid elden medan jag gladeligen blir bjuden på whisky av en tysk man. Vi stannar under tak med tyskarna tills regnet slutat helt. Då var det dags att ta dom igen, men vi fick inte ett enda hugg tills dagen var slut. När jag började tröttna bortåt eftermiddagen satte jag mig på min stolväska och åt lite pannkakor. Niklas nötte på och bytte flugor för att knäcka koden. Vi åkte hem tomhänta men med en lång skön dag i den lugna skogen och blanka vattnet som vackra minnen. Man har kommit över det där med att bli besviken på bommturer, det finns så mycket annat att njuta av såna här dagar. När regnet äntligen slutat såg det ut så här: Glödhett. Men stendött! Skogens tak är bättre än inget tak. I brist på annat, naturfotografering. Dito. Uppskattad värmekälla.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)