Gädda | Marmas slipsar sänkte flöten | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda | Marmas slipsar sänkte flöten | Fiske i gemenskap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gädda | Marmas slipsar sänkte flöten | Fiske i gemenskap

    Mörten var lika redo som mig och Daniel denna fredagsmorgon i ett soligt Marma.
    Sjösättningen gick som en dans och det skulle visa sig bli en fin dag.
    Klockan var kring 9 när vi var på väg ut med båten.
    Jag hade fått tag på fina mörtar dagen till ära, och det skulle bli testat både med levande och dött bete.Efter att jag riggat mina spön med mört i änden så var det dags att rigga Daniels. Upptäckte då att jag gjort rookie misstaget invant från ismetet att sätta mina mörtar åt fel håll. Det vill säga att jag fäst den yttersta kroken i läppen istället för tvärtom. Rättade till det och vi inledde med att ha inställt på 3 och 4 meters djup.
    Vid första rundningen av ön på bilden så kom ett stort stim betesfisk upp på lodet där djupet var ca 12-13 meter.
    Mitt ena flöte försvinner och efter en stund gör jag mothugg. Årets första flötestrollade sitter på kroken och en riktigt smal gädda visar det sig vara.Skönt med ett sänkt flöte så tidigt, men sen gick det trögt. Vi hittade inte betesfisken på de grundare partierna kring 4-6 meter och gjorde en chansning med att gå nära ett grundare parti. Då fastnade vi båda med ett varsitt spö och förlorade våra tackel.

    Vi riggade om och valde att ställa in lite djupare, kring 5-6 meter och tog sikte på lite djupare yta på 7-10 meters djup. Där fanns betesfisken i stora stim samlad.
    Precis kring 7 meterskurvan skulle det visa sig vara hett idag och jag landade två till gäddor. 3 av 3 mothugg satt vilket kändes som en rejäl förbättring från förra året. Det högg lika friskt på både levande som död mört.Så var det dags för Daniel att få sitt första hugg och det missades tyvärr, men det efter satte han. Dagens minsta gädda tyvärr men skönt att båda fått fisk.Sedan var det min tur igen och det nappade på två spön samtidigt. Fick lite svårt att bestämma mig, men på ena verkade det ha släppt så chansade med ett mothugg där först.
    Ingenting mer än mörten i andra änden och jag tog tag i det andra spöet. Gjorde mothugg och kände att det var dagens största fisk som satt på. In kommer en metergädda, som tyvärr var läskigt smal, precis som de andra vi tagit upp under dagen. Uppskattade den kring 5kg, och det brukar vara de minsta som nappar i Marma, men jag har en förmåga att hitta de ännu mindre där.
    När dagen var till ände kring 16 tiden så hade jag fått 4 gäddor och bommat 1, och Daniel fått 1 gädda och bommat 2. Helt ok start på säsongen och mört hade vi slut på när vi avslutade passet.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X