Gädda | Flötestrollingen drar igång | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda | Flötestrollingen drar igång | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda | Flötestrollingen drar igång | Fiske i gemenskap

Har de senaste dagarna förberett mig för flötestrolling efter gädda.
    Jag gjorde mina första försök förra året med denna metod, men succén uteblev. De jag var ute med fick fina fiskar medan jag missade de flesta mothugg. De gånger jag lyckades så satt endast en mindre gädda på kroken. Till i år hoppas jag att förra årets kunskapsinhämtning ska visa sig i form av många fina fiskar.Hur har mina förberedelser sett ut då tro?
    Det första jag gjorde var att knyta nya tackel med dubbla trekrokar från Gamakatsu i storlek 1. En del förespråkar mindre krokar, men min upplevelse är att de små ofta kan sätta sig värre och djupare i fisken.

När mina tackel var klara så fick tafsarna på två rullar flytta på sig för flöten, gummikulor och sänken.

Min riggning består av en stoppknut överst på linan. Därefter trär jag på en gummikula följt av ett 40-grams flöte.
    Även efter flötet trär jag på en till gummikula, för att skydda mot sänket på 30 gram.
    Innan tacklet knyts på så får en tredje gummikula skärma av från sänket för att skydda knuten.Där börjar de flesta förberedelserna komma till sin ände, men det lär dock finnas något gott på kroken med.
    Till första turen har jag fått tag i fina mörtar, och de håller jag färska i en plastlåda på 65 liter från Ikea.
    Jag byter vatten dagligen, men syresätter även med en vanlig akvariepump. På det sättet brukar jag kunna hålla fisken vid liv minst en vecka, och redo för tjänstgöring.

Det jag undrar på lite nu är om det finns intresse hos er läsare av fler videoguider för tillverkning av egna tackel? Lämna gärna en kommentar i inlägget om så är fallet.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar