parabellum: Blekinge Gäddfestival 2013 – En 6:e plats!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: Blekinge Gäddfestival 2013 – En 6:e plats!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parabellum: Blekinge Gäddfestival 2013 – En 6:e plats!!

En något sen rapport efter helgens fiske i Blekinge men här kommer den.
    Mötte upp Tim i fredags och drog iväg till Karlskrona. Planen för helgen var redan klar så fredagen förlöpte i lugnt tempo innan det var dags att stiga upp tidigt på lördagen och bege oss mot Tallholmen i Nättraby för sjösättning av båten. Morgonen var helt magiskt vacker och det kändes rätt lugnt med vinden men ack så lurad man kan bli bara för att båtplatsen ligger skyddad bakom en holme.

Sjösättningen gick utan problem och det var bara att lasta prylarna och styra ut mot Dragsö. Redan på den korta turen dit anade vi att det skulle bli en tuff dag mot vind och vågor. Tyvärr är en Linder 400 Sportsman rätt så vindkänslig.
    På Dragsö var det redan kö men det gick snabbt och smidigt att anmäla in sig till startfältet och vi hann med både macka och kaffe innan det var dags för start. Planen när startskottet gick var att fiske på friliggande grynnor och fiska djupt till grunt. Tyvärr var vi tvungna att ge upp detta efter bara någon timme då vind och vågor gjorde sitt med oss i båten, ganska möra styrde vi in bakom en ö och direkt på plats fick vi kontakt med gäddorna. Först bommade jag själv ett hugg på en Dexter-jigg innan Tim fullständigt håvade gäddor när han dopade sig med en Buster skitmört. Tyvärr var samtliga gäddor under de 80 cm som krävdes för att kvala in i tävlingen.
    Efter en kort kaffepaus och lite smidande av planer letade vi efter liknande platser med hopp om att där inte skulle ligga andra båtar. Strömfåra, lagom vind som låg på och lite grumligt vatten var det vi sökte efter och till slut skulle vi hitta ett ställe där vi gjorde ett par drifter och det skulle visa sig som ett vinnande koncept. Första kontakten har jag själv när en galen gädda på 84 cm attackerade min Dexter-jigg precis vid båten, Tim var med och kunde snabbt håva den. Äntligen en tävlingsfisk! Efter ytterligare några minuter, jag tror Tim vid detta tillfälle hade strul med sin rulle, får jag ett härligt sug i spöet. Krokade fisk och den känns bättre! Efter en kort kamp ligger den till slut i håven och den är större än min förra fisk. Härliga 95 cm skulle det visa sig.

Nu har vi ett race med en del gädda i båten men alla ligger retligt under 80 cm och Tim sliter för att kroka på den 80+. Vid sista stoppet bränner jag direkt en fisk men det dröjer inte länge förrän Tim står med böjt spö, kort drillning och vid landningen sträcken den ut sig till strax under 80 cm. Retligt värre men Tim ger sig inte och bara några minuter senare får han ett nytt hugg. Trots bra vind och backen i på motorn lyckas vi håva gäddan och nu sitter den. 88 cm och Tim är även han med i matchen.

DAG 1
    Tim: 8 gäddor, största 88 cm.
    Martin: 6 gäddor, största 95cm.
    På kvällen visar det sig på olika medier att många haft segt fiske eller mycket fisk men under 80 cm. Dock kom det upp många över metern och en på hela 118 cm.
    Ny dag och nya tag. Planen var klar men mindre vindar och uppklarnande väder skulle sätta sina spår på gäddorna. Dock tog vi oss snabbt till första platsen och direkt missar jag ett hugg och det känns direkt bra, men sen händer inte mer på en timme och steg två i planen sätts in. Platsen sparade vi till söndagen och väl på plats känns det riktigt hett och det dröjer inte många kast förrän dagens första fisk ligger i håven. Tyvärr under 80 cm men på nästa kast har jag två följare efter och nu är det bara att nöta. Tim bommar ett hugg och sen lyckas jag själv sätta ett mothugg och det känns direkt som en bra fisk när den kämpar helt vansinnigt! Krokarna sitter som de ska och jag kan lugnt dra in den i håven och väl på mätbrädan visar den upp hela 88 cm. FAN vad gött, godkänd fisk och ok totallängd. 183 cm.

Vi tar ytterligare två gäddor på platsen men tyvärr räcker de inte till och trots en riktigt fin följare så dör nu fisket sakta men säkert ut. Vi ger dock inte upp utan kämpar oss vidare men till slut ger vi upp och styr mot Dragsö för inlämning av mätbräda och bilder. Ryggen värker och efter en timme ligger båten tryggt på släpet och vi är på väg upp till mina svärföräldrar där vi möts av ett dukat bord fullt med mat. Underbart och markservicen under helgen lämnade inget mer att önska.
    DAG 2
    Tim: 1 gädda
    Martin: 4 gäddor, största 88 cm.
    Frågan är nu hur långt det ska räcka. Har fisket varit trögt för andra också. Många funderingar senare svänger vi in på parkeringen i Karlshamn och nyfiken som man är så frågar jag tävlingsledningen om det är lönt att stanna med sina 183 cm! Vi stannade och det räckte till en hedrande 6:e plats! Bästa placeringen i en tävling för egen del och det känns rätt bra att ha många ”storfiskare” bakom sig i startfältet. Dock är det bara att lyfta på hatten för Tomazs i Team Armagäddon som lyckades landa två gäddor på över metern, en riktigt grym gädda på 118 cm och en på 103 cm. GRATTIS!
    Ett stort tack även till Blekinge Gäddfestival för en bra och trevlig tävling.
    Anders: 109
    Martin: 74
    Emil: 5
    Tim: 28
    Totalt: 216

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 264 visningar