Kallvattensfiske med spinnerbaits | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kallvattensfiske med spinnerbaits | Sf lures

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kallvattensfiske med spinnerbaits | Sf lures

    Något är på gång. Naturen runt oss börjar förändras. Löven gulnar och börjar singla ner från träden då klorofyllen försvinner och all energi används nu till att förbereda vintervilan. Hösten är här!
    Rapporter om effektivt fiske strömmar in från alla håll och betesdiskussionerna går för högvarv på sociala medier. Vad funkar? Vad funkar inte? Beteshinkar töms och fylls på nytt med beten som ger självförtroende i de nya förutsättningar som det kallare vatten innebär.
    Denna gång ska jag ta upp ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat: den syn vi fiskare tenderar ha kring att betestyper är säsongsbundna.
    När jag för evigheter sedan började fiska på allvar använde jag jigg. Bara jigg. Vi körde med lätta utrustningar och lätta gummibeten oavsett säsong. Sociala medier fanns inte och vi lärde istället av erfarenheter och fiskelitteratur. Jiggfiske funkade bra och var ekonomiskt försvarbart för en studentplånbok. Visst hade vi några wobblers och skeddrag men de låg mest kvar i lådan. Min första lite bättre gädda tog en tidig vår efter många års jiggfiske på en av mina Relax Sharks på dryga decimetern och gjorde min dag med sina 8,2 kilo.
    När Storm introducerade sina långsamt sjunkande supendingjiggar anammades dessa snabbt och i och med det*förändrades vårt fiske. Vi började få fler och större gäddor genom att vi nu kunde variera vårt fiske utifrån förutsättningarna. Strax efter kom jerkfisket till Sverige och en ny fas i vår hobby trädde i kraft. Nu behövdes nya utrustningar och betena kostade mer. Med de nya linorna i tjocklekar vi tidigare inte ens sett tappades inte betena och mängden bara ökade. Betena hade alla olika egenskaper och tillsammans med våra jiggutrustningar var vi förberedda på allt då vi åkte ut. Våra resultat förbättrades drastiskt nu när vi kunde variera oss.I och med årstidsskiftet som vi precis upplevt har även min beteshink förändrats.*Jag fiskar en hel del med stora shadjiggar och jerkbaits på hösten.*En Storm suspendingjigg finns alltid med. Tailbeten och spinnflugor*finns det också plats för.*Och spinnerbaits!Spinnerbaits tycker jag*är en av de betestyper som, tillsammans med spinnflugor,*råkat värst ut för att årstidsnischas. För många är spinnerbaits ett* typexempel på ett varmvattensbete medan spinnflugor är ett kallvattensbete. Våra sociala medier*erbjuder en del*inlägg där detta uttrycks som sanningar. Jag tycker att detta är en begränsning och en tillbakagång från vad fiskets kärna verkligen är: att läsa av förutsättningarna och sätta detta i relation till hur fisken normalt agerar under dessa. Att utmana sitt eget kunnande istället för att följa trender. Att variera sig…Under den gångna helgen har mitt fisketeam varit och fiskat i två vatten i Gästrikland. Gänget bestod denna gång av sju kompetenta fiskare med flera fina fiskar på sitt samvete. Förutsättningarna var fina och vi känner dessa vatten väl. Vi delade upp oss i de två vattnen som har stora skillnader. Det ena är mycket mörkt och begränsat till storleken medan det andra är oändligt och en del av skärgården. Vattnen höll uppskattningsvis*en temperatur av 8-10 grader. *Det mörka vattnet levererade ett tjugotal gäddor fördelat på två båtar första dagen och av dessa*tog*hälften på en gul Sf Bucktail med guldfärgad sked och en på Sf Spinnerbait 82+ utrustad med en Bigtail.*Jerkbait levererade nästan lika många och de övriga tog på stora shadjiggar. Samtliga gäddor var av mindre storlek.*Den gula bucktailen*alltså lyfte fler gäddor än någon annan betestyp på hela dagen. Det större vattnet som fiskades av en tredje båt*var kallare och trögare och levererade i stort sett bara jiggäddor, men av större format med en topp på 8,1 kilo.
    Dag två var vi två båtar i det större vattnet som alltså i stort sett endast leveterat jiggäddor dagen innan. Den första båten lade sig genast i viken som levererat stor fisk dagen innan. Min båt gjorde flera stopp på vägen upp men utan framgång. Då vi gled upp bredvid den första båten som nu fiskat 20-30 minuter i den lilla viken med jerkbaits och jigg*utan resultat*gick jag igenom*förutsättningarna. Vi visste att detta var en plats som brukade hålla stor fisk. Vattnet var mycket grumligt med ett siktdjup på max en decimeter. Jerkbaits och jigg funkade bevisligen inte som det gjort dagen innan. Valet föll därför på en in-linespinnare med överdimensionerad sked och flashkjol. Jag tänkte att de gäddor som eventuellt just nu fanns på plats var tvungna att använda fler sinnen än synen för att fånga föda. In-linespinnaren trycker stora mängder vatten vilket fortplantas i vattnet. Betet låter och silverflashen reflekterar solljus om det fiskas ytligt.Efter att*viken fiskats av i nästan en halvtimme med andra beten får jag nu*kontakt redan på första kastet. Hugget är försiktigt och följs av ett nytt efter ytterligare en meters inspinning. Vid tredje hugget tar gäddan ordentligt och kan landas snabbt. Med 110 centimeter och 9,80 kilo gör fisken mig lycklig på flera sätt. Framför allt för att det är en fantastiskt vacker fisk men också för att den tagit på ett bete som jag valt helt utifrån förutsättningarna.*Spinnare och spinnerbaits fungerar i kallt vatten. Det gör alla beten. Genom att testa oss fram, läsa av förutsättningarna och våga använda okonventionella beten*ökar vi våra chanser till ett framgångsrikt fiske. Olika betestyper kompletterar varandra och erbjuder möjlighet till variation.* Trots att jag tillverkar spinnerbaits skulle jag aldrig påstå att denna betestyp är bättre än någon annan. Den är ett komplement till resten av betesarsenalen, lika viktig som de andra,*som under*vissa förutsättningar kommer att vara det som fungerar allra*bäst.
    Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 740 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X