Lyckad fiskehelg med Kia | Fiskepojken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lyckad fiskehelg med Kia | Fiskepojken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lyckad fiskehelg med Kia | Fiskepojken

    Jag har fyra syskon. Vi är uppväxta i närhet till skog, vatten och djur. Alla bär vi någon form av fascination till hälsingenaturen. Det är något ensligt och trolskt över den. Turisterna verkar inte ha upptäckt den och utflyttade längtar tillbaka till detta speciella landskap. De verkar behöva en dos då och då för att överleva. Två av mina systrar flyttade till Stockholm för många år sedan. En av dem är Kia och hon hörde av sig för flera veckor sedan. Hon ville fiska en hel helg, försöka fånga stora gäddor och som jag tror, få en dos av hälsingeatmosfären.
    Lördag 31/9
    Jag taggade till på detta förslag. När den planerade helgen närmade sig fiskade jag betesfisk och riggade spön innan det äntligen blev lördagsmorgon. Klockan ringde 05:00 och signalerade starten på två dagars fiske. Jag hoppade upp ur sängen och snart satt vi i bilen med båten hängandes på dragkroken. Vi var på väg mot en kanondag på sjön, Kia och jag.
    Solen var på väg upp när vi lade ut det första flötet bakom båten. Vi testade en plats jag sällan fiskar på men där jag vet att andra brukar få fina fiskar. Vi körde med endast ett flöte en stund och det dröjde inte förrän det var under ytan. Kia missade den fisken men efter en stund och ett par flötesdyk till så hade vi vår första fisk i båten. En gädda på 4,5kg.
    Vi bytte plats trots att det verkade hugga. Bra start och bra signaler gjorde att jag ville testa det “bästa” stället så vi drog dit.
    Vi släppte ut ett flöte. Vi släppte även ut en paravan på sidan för att få lite bredd på våra beten.* Många gånger är det sidoparavaner som räddar tröga turer. Man får mycket gratis utav dem. Paravanen fiskar i varierat tempo och den fiskar där man inte är, vilket jag gillar.
    Det vi inte visste nu var att vi om några minuter skulle ha fullt upp med fight, landning och foto de kommande femtio minuterna.
    Flötet dök. Kia satte mothugget och efter en tuff kamp låg en fisk på 8,2 i håven.


    Kias pers på 8,3kg var nära att ryka ner vi vägde denna fisk till 8,2kg. – Jag vill ändå persa rejält , sa hon
    Paravanen dök. Jag satte mothugget och en urstark fisk gjorde oss ovissa. Efter en stund håvade Kia den fint.


    En till fisk på 8,2kg strax efter.
    Vi släppte ut igen. Nu fick vi köra i tio minuter innan nästa gädda skulle hugga. Denna gång var det Kias tur och när hon sa att även denna kändes tung så blev det extremt spännande. Vi håvade och såg att den var lite mindre än de andra. 7,5 kg men jag strulade med kameran och gäddan kom ur focus.
    Det bästa av allt. Dagen hade bara börjat.

    Vi gled vidare med våra flöten och paravaner. Det hände nåt med jämna mellanrum så det blev aldrig trögt. Vi fick några till fina fiskar de kommande två timmarna. Den största på 6,3kg.
    *
    Vi fick många gäddor mellan 4-6 kg.
    Det blev tillslut längre mellan huggen men vi gav inte upp våran metod. Vi körde vidare och på eftermiddagen fick jag dagens största fisk. Åter igen en tung fisk som tjurade och gjorde tunga rusningar mot hård press. Fighten blev kort och härligt intensiv, precis som en gäddfight skall vara. Håvningen skötte Kia galant.

    Dagens största på 8,5kg mätte 115cm.
    Vi bytte ställe igen. Vi valde en perfekt plats att avsluta dagens fiske. En plats nära sjösättningen så att vi inte skulle hamna i mörker. Vi testade bara en liten stund men det räckte för att få ett hugg. Kia satte mothugget.
    Ett märkligt beteende från en grann fisk. Den var slö och låg snart i håven. En krok satt lite olyckligt i svalget och kanske var det därför den bara följde med. Det var inga problem att lossa kroken och fisken stack iväg fint när vi släppte den åter.

    I kvällssolen avslutade vi snyggt med en fisk på 7,9kg.
    Vi plockade upp efter en fantastisk dag. Vi landade 11 gäddor. Bara en under fyra kg och med en topfisk till mig på 8,5kg (115cm) och till Kia på 8,2. Nu gick tankarna till nästa dag. Vi skulle testa ett stort vatten i hopp om en riktigt stor gädda, i hopp en prick över det berömda i:et.
    Vi skulle testa Ljusnan.
    *
    Söndag 1/10
    Vi åkte medans det fortfarande var mörkt. Samtalet i bilen på väg mot nästa fiskedag handlade mycket om det som hände dagen innan. Vi pressade även upp förväntningarna på den kommande dagen. Vi ville fånga en enorm fisk.

    Vi sjösatte och gled sakta längs älven för att kolla läget under ytan. Vi siktade in oss på en lite djupare håla där vi lade ut två paravaner och ett flöte. Vi hann bara lägga ut så försvann paravanen. Kia tog fisken och när hon sade att den kändes tung så trodde vi inte att det var sant. Skulle denna dag börja lika?

    Nu blev det inte så. Gäddan släppte och vi förträngde situationen.
    Det blev lite struligt och vi kom inte igång riktigt med fisket. Vi fastnade några gånger helt oförklarligt och vi hade inte det rätta flytet. Tillslut fick jag en fisk på dryga tre kilo.
    Det var trögt och vi stack ut på öppet vatten.
    Vi fiskade längs en kant och där högg det igen. Kia fick en fisk i liknande storlek.
    Fisket var trögt och dagen led mot sitt slut.
    Vi hade ett ställe kvar att testa.
    Ett flöte dök.
    Jag tog spöt och efter mothugget var det verkligen stumt. Fisken satt kvar i fem sekunder men släppte sedan. Denna situation var svår att förtränga. Fisken gav mig en lagom irriterande dos information om att den var stor och stark, fler ledtrådar fick jag inte.

    Vi plockade upp och i bilen summerade vi helgen.
    Spänningen och fisket hade varit över förväntan när det kommer till den delen av upplevelsen. Höstvädret hade varit härligt och vi hade kul tillsammans i båten där vi smög fram på en ofta blank vattenyta till ljudet av flyttfåglarna.
    Jag kände mig säker.
    Min syster hade fått en rejäl dos av hälsingeatmosfären.
    /joel


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    fiskepojken.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 740 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X