Carpstalker: KD - rig with an Edge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker: KD - rig with an Edge!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker: KD - rig with an Edge!

    Jag ska inte ta något från Kenny Dorset, som kom fram med denna underbara rigg, det skulle aldrig falla mig in och jag är ingen rigg-guru, men jag gillar att experimentera, lika mycket, som jag inte gillar bleeps, som inte resulterar i en karp på mattan.

    Ni har alla upplevt att efter tre timmars tystnad i larmen, så kommer det ett eller två bleeps, helt utan anledning och många tar inte notis av detta. Varför?

    Andra får två bleeps, var den synliga indikatorn reser sig och går ner i exakt samma ursprungsläge, som den kom ifrån och man säger att det var ett linebite! Varför och hur vet man det?

    Vad skulle ge mig 1 - 3 bleeps med få sekunders mellanrum en vindstilla decembernatt? Eller samma sak händer efter 4 timmars fiske, en vindstilla dag, fundera lite kring detta mina vänner, karparna lurar oss flera gånger, dem plockar upp våra beten många gånger innan den till slut fastnar på våra "Superriggar" Du har sett det med egna ögon på diverse videos eller hur?

    Vad får min Nano Bug utan extravikt att röra sig upp 1 cm och ner igen 1 cm? Ett linebite? No way! Det är med högsta sannolikhet en karp, som sög upp mitt bete med en sådan kraft att lekandet i blyet flyttade sig lite och lekandet flyttade sig tillbaka i ursprungsläget, vid hjälp av tyngden på din synliga indikator, när karpen spottade ut riggen och mina beten!

    Det är inga linebites! Det är fisk i rörelse vid din "supereffektiva" rigg, vi har inga riggar som klarar av allt eller som är 100 procentiga, när det gäller att nagla fast fisken i vårt fiske. Fiskens sätt att äta, vad riggen ligger över eller bland på bottnen, påverkar också våra riggars effektivitet.

    Vi är långt därifrån, kanske 60 procent effektivitet, men vad du nu ska få se, har jag använd ganska länge utan att nämna det för någon, en KD - rigg med ett styvt hair och den har sannerligen ökat trängseln och kön till min matta!

    Jag har översatt dessa bleeps till karp på mattan, just dem där två så kallade bleeps från ett "linebite" Vill du veta mer, så häng med i denna steg för steg guide, som visar dig hur du effektiviserar, en redan väldig effektiv rigg.
    Här är vad jag använder: Sax, Tändare, Power Pro braid, ett styvt riggmaterial av fluorocarbonlina, Gardners Mugga i storlek 8, 2 stycken 15 mm boilies, ett hairstopp och en hairneedle.

    Du måste ha ett styvt material för det styva hair och resten av riggmaterialet måste vara mjukt, det är viktigt för att riggen ska fungera, nu kör vi!
    Gör en hairöglan med det styva riggmaterialet och gör öglan så pass stor, att knuten hamnar mitt i boilien som är närmast kroken.
    Montera ditt hairstopp och dra fast båda boilies, så dessa sitter tight mot varandra, det är också viktigt att dina beten inte kan dela på sig!
    Klipp nu av det styva materialet i en längd, så du har lite att jobba med, säg 10 cm.
    Lägg nu din krok, Gardners Mugga eller Kordas Kurv Shanks mot det styva materialet, som visat och klipp av ungefär här, så har du fortfarande lite extra lina att jobba med.
    Trä det styva materialet genom krokens ögla som visat och sen smälter du linänden med tändaren och får då fram en lite kula, som ser till att ditt hair inte kan glida av riggen senare, när den är i bruk.
    Anpassa det styva materialet som en vanlig KD - rigg, var krokens böj, precis ska snudda första boilien och sen trär du genom ditt mjuka riggmaterial genom kroköglan och värmer änden med tändaren.

    Nu lindar du fast det styva materialet med två varv av den mjuka braiden och viker ut det styva hair och fortsätter med 6 - 8 varv neråt på krokskaftet och sedan tre tillbaka till den styva delen och två slutvarv mellan den styva delen och kroköglan, innan du avslutar knuten på vanligt vis.
    Du kan peta ut den lilla kulan lite och sen kommer du lättare genom kroköglan med din braid, gör detta innan du avslutar knuten.
    Här är knuten klar och nu är det bara att dra tillbaka det styva hairet och riggen är klar för fiske.
    Vik ut hairet lite extra och nu står kroken hela tiden ut i en aggressiv vinkel och kan inte falla in eller ner mot betet, vilket gör att prickar flera karpar, som bara provsmakar dina beten.
    Riggen i sin helhet. Styvheten får kroken att stå ut hela tiden, även om du dra riggen genom en stick eller en crumb - bag och samtidigt gör styvheten och det stora långa betet, det svårt för karpen att hantera eller komma undan, om man så vill.

    Den långa mjuka delen av riggen ser till att karpen inte känner materialet och allt sugs in obehindrad, men väl i munnen, känner karpen det onaturliga (styvheten) och spottar eller skakar sig snabbt, för att bli av med just det onaturliga och styvheten, samt det stora bete, som kommer att ställer till besvär och just detta fenomen gör att två bleeps blir ett skrikande run.
    Föreställ dig detta inne i en karps mun, det kommer ganska lätt in i en stor mun, som karpen har och för att kunna spotta ut detta, måste karpen vända på betet, vilket tar lite extra tid.

    Krokspetsen är hela tiden aggressivt exponerad för att gripa tag och kroken faller ner i karpens mun och fastnar i underkäken.

    Om en karp tar in detta i munnen, så stänger den munnen och i samma ögonblick, känner den det onaturliga och skakar sig först, sen öppnas munnen samtidigt, som fisken backar och skakar sig igen, riggen har redan hunnit hitta ett fäste i karpens mun.

    Sen blir det än värre när karpen övergår till panik och flyr från platsen med kroken fastnaglat, vilket dessa två tunga beten redan har åstadkommit, sedan första skakningen av karpens huvud.

    Som sagt, så har jag hållit på denna lilla ändring under ett par år, men tycker nu att det är dags att visa den för er, jag hoppas att ni testar denna rigg med sitt styva hair, den är en av dem effektivaste riggarna, jag någonsin har använt och det är så otroligt stor skillnad mellan ett styvt och ett mjukt hair på en KD - rigg. Sorry Mr. Dorset for interupting your rig!




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 740 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X