ThePikeFather: Fiskare och deras fiskespön. 1/10-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Fiskare och deras fiskespön. 1/10-13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: Fiskare och deras fiskespön. 1/10-13

    Många är vi fiskare som har ett specifikt spö som vi fiskar med som favoritspö. Inget konstigt med det alls, tänke mer att det har slagit mig fler än en gång att det vore skoj att veta vad mina medmänniskor använder för favoritspö när de själva är ute och fiskar.
    Jag tänkte inte vara sämre än att jag börjar, jag har en mindre uppsjö av spön hemma, har endel problem med mina händer, och har svårt att fiska längre perioder enbart jerkandes, så haspelspö är alltid något som jag återkommer till. Har testat en massa olika men jag återkommer nästan alltid till samma spö. Det kanske inte är det snyggaste i stan, och det är väldigt infiskat. Det är ett Savagear MP Pro 9ft 40-100gram. Det har jag nog alltid med mig på mina fisketurer. Fungerar utmärkt från lättare skeddrag till jerkbeten på 75ish gram. Ett fult spö, ja. Men fantastiskt skönt i mina ögon.

    Spöt bokom mig är “skönheten”.
    .
    Först ut av mina fiskevänner är Sylvain Legendre, mannen som dragit riiiiiktigt fina gäddmadamer, bland annat en på 137cm!! *Bara o googla så ser ni. *
    Sylvain skriver som motivering:
    “-Hi, if we talk about pike it would be an Abu Garcia Rocksweeper casting 7’6 40-80g. It’s my favourite rod for softbait fishing.”

    En av många fina gäddor som mr Legendre dragit.

    .
    Kristian Keskitalo är kanske inte helt okänd i GäddSverige, han är iof inte så mkt från Frankrike som Sylvain, men även han en galet duktig fiskare. Så här skriver KK (skoj initialer) kring sitt favvospö:
    ABU Fantasista Nano Shiro! Noll vikt, grym kraft och känsla! Största fiskar med detta spö är röding 6,83 kg och pelagisk gädda 10,90!
    Jag vill ha ett lite längre vertikalspö Detta är 6,9 fot Detta för att snabbt kunna ta hem lina när fisken lyfter betet underifrån. Jag vill även ha kraft och detta spö är klassat upp till 60 gr och kräver en fisk över 3-4 kg innan klingan kommer till sin rätt!
    Klarar även av att driva in krokar och hantera rusningar på stor gädda som krokas 2-3 m under fötterna. Det visade sommarens vertikalkrokodil på 10,9

    Ett spö jag personligen inte haft någon relation till tidigare, så kan vara värt att kika på. * *Riktigt skön bild!*
    .
    Om jag säger Lubomir Pytel kanske ni tänker, var inte det han i Fragglarna med grönt hår och galet ryckig gång? Ehh, nej. Hur som,*Fiskkonservator Lubbe kanske låter mer bekant och han är näste man till spöfrågan. På frågan om Lubbe kunde svara på den lilla frågan “Vad har du för favvospö, är det något du kan svara på?” så svarade Lubbe det finaste jag hört på länge. “I shall fix the biff,”*så vackert.
    Här kommer Lubbes svar:
    De senaste åren vid sidan av fiskkonserveringen har jag startat upp ett nytt sportfiskemärke där jag plockat fram spön så som jag vill ha dem, till mitt fiske, som är främst abborrfiske.
    Missförstå mig inte, andra spön är också bra, skitbra t.o.m. Men eftersom jag fiskar med Fkp-Gear spöna så har jag ju klart en favorit i form
    av Draugen D4 8-26g för haspelrulle. Som jag tycker är perfekt till dropshotfiske, kast med crankbaits, småvobblers osv.

    Lubbe i egen hög person med sitt favvospö*Draugen D4 8-26gram.
    .
    Min vän Micke aka CaesarLures fick också svara på vilket spö han helst fiskar med, han svarade såhär:
    Spö favorit: RST/LF Shadow 69 “The ripper” samt RST/LF Shadow 74 (Typ samma spö fast 74an e en halv fot längre) Om jag måste välja en så tar jag 69.
    Byggt av RST och designat av LundgrensFiske (PA)
    E som du vet ingen spöbög som pratar toppaktion och annat tekniskt mumbo jumbo som*ingen egentligen förstår innebörden av.
    Gillar spöt/spöna för att det*är dem klart skönaste* jag testat.*Väldigt lätta och grymt roliga att*drilla fisk*med. Sen att dem*e grymt snygga gör inte saken sämre, finns nog inget värre än massa grön text och andra färgglada detaljer på spön.

    Fångade denna bild i somras när jag och Micke var på fiskesemester. Fin bild, skicklig fotograf och för all del, vacker fiskare.

    .
    Min barndomsvän*Thomas Mouton ställde jag även samma fråga. Jag visste karln fiskar mycket fluga, så hans svar var kanske inte helt oväntat. *
    Ett Loop Yellowline. Har pb på både öring och harr på det spöt. Och så är det förknippat med Norrland, tältliv, vakande fisk i strömmande vatten och mycket skratt med kompisar.

    Ser sjukt jäkla fridfullt ut med flugfiske, speciellt i natur som denna!!
    .
    Fredrik Gullberg är en av de personer som jag och Micke hälsade på i somras på fiskesemestern. En trevlig fiskare med en fantastisk dialekt och gäddbiten fiskare. *
    Mitt favoritspö är ett St.Croix mojo musky 8 fot 2-6 Oz med en shimano calcutta 401D. Fiskar mycket med stora tailbeten tex. Svartzonker av alla slag helst riggad med bigtail även en hel del bulldawg Magnum samt stora xl spinnare. Så jag kände att jag behövde ett spö som klarar allt. Spöt har iaf en grym ryggrad och kastar lätt 220 gram fast det bara är klassat till 170 gram. Ett riktigt allround spö med perfekt längd för egentligen allt spinnfiske. Sen va priset väldigt överkomligt och det bara skriker kvalitet av hela spöt nått jag missat?

    Fredde utanför sitt crib med spö och solen i ögat posen. *
    .
    Richard Kullmer*är nästa fiskare att svara på favoritspöfrågan. Han svar kanske inte är helt olikt ovan nämnd herr Gullberg. Men hey, bra spön har många fiskare bakom sig. *
    1st St Croix Mojo Musky 8,6 ” 4-10 oz. Fast Action Ville ha ett spö som var bra ryggrad och bra “krokningsförmåga” i och orkade svinga iväg allt ifrån mindre tail beten upp till lite större mjukbeten Bull dawgs…typ. Hade ett spö innan som jag var förtjust i men det mäktade som mest med 120 gram. Tar man tex en reel eal så väger de ca 145g och då blir det lätt svampigt o man missar fisk i mothuggen. Så därför köpte jag detta och är huuur nöjd som helst. På spöt sitter även en Daiwa Lexa 300 HL som jag mer än kan*rekommendera.

    Kullmer med finfrisyr, finspö, finrullen och fintröja. (MickeCaesarLures gråter nog av lycka när han ser denna bild). *? *
    .
    Unge herr Karlström med tilltalsnamnet Rasmus fick kanske inte helt oväntat samma fråga, han svarade såhär:
    Rasmus Karlström 32 år.
    Gävle*
    Många favoritspön har man, men det spö som absolut har slagit alla rekord. Det är spöt som trillade hem till mig från det stora landet i väst vintern 12/13. Ni har troligen listat ut varifrån.
    Lamiglas Infinity Bass Casting Rod 7’2″ Medium. Aktionen i spöt är snabb och man dänger diverse upp till 1 Oz dvs kring 28 gr. Spöt har 11 ringar 10 + 1 toppring. Den rappa aktionen gör att man krokar riktigt bra trots att det bara är 7,2′ ! Till detta så spö har jag en Abu garcia revo mgx som troligtvis inte behöver ngn närmre presentation. Det kastar som en demon med mgxen så inte heller där finns ngt att klaga på. Kombon blir lätt, snabb, känslig utan att för den saks skull sakna pulver ! För kraft finns det i klingan så det räcker och blir över !
    Själva grundtanken till ett så pass lätt spö i den enorma djungel av gäddpåkar är enkel.
    Jag själv älskar att fiska med ytbeten. Men även mindre swimbaits, både hårda och mjuka !*
    Mkt på grund av mina händer som tyvärr inte pallar trycket av att stå o jerka en hel dag.
    Som ytbetespö – poppers, små gliders, walkers och framförallt grodor så är spöt helt fantastiskt. Den rappa aktionen gör att man krokar riktigt bra trots att det bara är 7,2′ !*
    Som swimbaitspö – när man skall köra swimbaits i någon form så är man relativt begränsad på grund av kastvikten ! Men skam den som ger sig, Berkeley hollowbelly är ett magiskt bete om det fiskas rätt !* Däremot så får man söka sig till andra marknader än Sverige om man nu inte vill ha små hårda sebile eller savagear swimbaits ! Naturligtvis finns det fler än bara dom ! Men i stort så har inte små swimbaits slagit igenom lika hårt i Sverige som tex i USA !

    Här kan ni ses Rasmus första spö, aningens enklare modell. Detta spö föll inte Rasmus i smaken och fick därav smaka asfalt. *

    .
    Bäste Roger Karlsson svarade på min fråga med ett fantastiskt trevligt svar:
    Hej Klas
    Först så ett tack för att du frågade om jag ville vara med på detta.
    Hoppas någon av bilderna som kom tidigare kan användas.
    Mitt val av spö faller på Svartzonkers Signature Spinn 8,6´ 40-140g.
    Varför blev det just detta spö? bestämde under vintern att en ny spinn utr skulle inhandlas. Rullen var given en ambassadeur av någon väl fungerande mod. Blev en 5501 CS Pro Rocket.
    Spöet valdes efter en del studerande och tankar hit och dit men föll tillslut på Svartzonkers skapelse. Jag har hunnit avverka några olika spön under åren och förstod att aktionen(allround) i detta spö skulle passa min kast teknik bra. Även då jag förstod att det passade mkt bra att kasta tail-beten och större gummibeten med pga aktionen. Jag fiskar mkt med tail-beten.
    Då jag bestämt mig så besöktes Söders i huvudstaden och spöet inhandlades i början på mars.
    Skulle då inte vintern släppa taget och jag fick börja testa mitt nyförvärv till spö. Så i april släppte vintern taget och fisket kunde starta. Tog en tur el två innan jag riktigt kom underfund med hur utnyttja spöets egenskaper på bästa sätt. Lugna kast är det som funkar bäst för mig där jag även kan lägga rejält med kraft bakom om jag behöver det. Spöet har fått drilla många gäddor framför allt vårfisket så tog jag mkt fisk med det. Största en 8+ gädda och många 5+. Tycker mig känna minst lilla nafs och kan göra mothugg. Spöet har en bra ryggrad som driver in krokarna bra vid mothugg. Spöet är mkt skönt att drilla fisk med, svara upp bra på alla knyckar och rusningar som kan förekomma.*
    Har hört en del som tycker spöet är svampigt(lite mjukt)… Visst det är inte ett styvt spö med ren topp(snabb) aktion men jag tycker absolut inte det är svampigt. Spöet verkar väldigt välbyggt och mkt välbalanserat. Handtagen passar mig och hur jag vill hålla mkt bra.
    Hur är det då med viktangivelserna 40-140g. Jag tycker att det visar ganska så väl var spöets topp prestanda ligger. Har fiskat med beten på runt 30g men här ligger nog gränsen nedåt för när det inte börjar vara roligt att kasta med detta spö. har även testat beten över 140g och spöet pallar lätt en viss övervikt. Jag anser dock att spöet visar sin absolut bästa styrka och egenskaper i spannet 70-130g.
    En annan sak som jag tycker är en stor fördel för detta fina spö är det tilltalande priset.
    Ja jag skulle kunna tänka mig att bli ägare till ett till av dessa spön och kommer troligen att inhandla det lite kortare spinnspöet.

    Roger envisades med att skicka två bilder, så jag tog mig friheten att paintklippaihop dessa två bilder. Roger har även fått TPF´s pris för bästa fiskesmula. *
    .
    Tony “Mouse” Andersson är mannen bakom betet Mouse. Kanske lite logiskt med tanke på hans smeknamn. Hursom, han svarade såhär:
    Tjena Tony här på mouse fishing! Jag rekommenderar Daiwa aird . Det är grymt bra ryggrad i spöt samtidigt som det är extremt kännsligt och framförallt lätt i handen, Mothuggen blir klockrena så man missar inte mycket fisk. Jag använder spöt till Mouse fisket men fungera istort sätt till allt jigg, jerk, inga problem man kan lätt kasta över 100g med det. Riktigt skönt spö att bända big pikes med. Kör hårt //Tony

    Verkar som kombon av*Daiwa aird haspel spö och Mousebetet gör Tony rättvisa. Klockrent!
    .
    Min gode vän från Karlstad Mattias Epperlein är näste man till rakning. Han svarade såhär:
    Favoriten är 7 fotaren med kastvikt 40-140 då denna längd tilltalar mig . Dessutom är det ju heltklart rejält underklassat 300 gram+ är inga problem att kasta. Använder det till både jerkfiske och spinnfiske med swimbait /jiggar. Sen så gillar jag den svarta stilrena designen.

    Hyfsad fisk och båt! *Sen är han allt bra stilig den där Epperlein. *

    .
    Näste person är Nicklas Jonsson. Vi kan börja med att gratta till hans nya personbästa på gädda, ett PB på imponerande 13,78kg och 121,5cm. *Nicklas är till vardags bland annat VD och delägare på Söder sportfiske. Så här svarade han:
    Det är galet svårt att välja ETT spö som favorit då jag har fler men måste jag så vill jag slå ett slag för Legend Tournament Bass – Swimbait – 7’10” (30-120g kastvikt) detta spö är hittills det mest smäckra och mest känsliga St. Croix spö som jag vill rekommendera för tufft gäddfiske. Tillskillnad från Musky-modellerna så har detta spö en tunnare klinga och microspöringar. Detta ger spöet låg vikt och en superb direktkontakt med betet. Detta spö är framtaget för tungt jiggfiske efter bass i tät vegetation vilket gör att spöet har utmärkt ryggrad. LTB Swimbait är ett spö jag rekommenderar starkt, perfekt för jiggfiske, lätt jerkbaitfiske, vobblerfiske och liknande. Jag använder detta spö när jag fiskar med Söderjiggen och har hittills fått möjligheten att drilla två 10+ på spöt. Transportera gärna spöet i spöstrumpa för att skydda spööglorna.

    Nicklas med sitt favvospö.
    .
    Min spanske vän Guillermo Carmona som är en sportfiskare av rang svarade även han på min fråga. Så här löd svaret:
    To pike fishing I like very much the Savage Gear MPP Predator Spin (174cm >120gr accion) because is a heavy rod perfect to technics suck Jerking with big lures… Its design allows use big lures but taking tough action and good bending, for that I think is perfect to catch big fishes with big lures as I like xD

    Blygsam bild. Guillermo drar stor gädda som andra får fisk generellt. *
    .
    Gösdrottningen Cecilia Grönberg fick också frågan. Hon drar ju också endel riktig fisk emellanåt (läs gädda). * Hennes svar:
    Bft Vertical Pelagio X-heavy 5.9″ 60 gr. Superskönt spö som krokar bra och härligt att drilla storgösar med! Jag gillar att det är lite kortare eftrsom jag sitter ganska nära givaren och då får bra kontakt med fisken.

    Cecilia låter även hälsa att spöt kostar 1200:-, ett bra pris får man väl säga. *
    .
    Min vän Jani Mar***sela, även han en skicklig fiskare svarade så här:
    Mitt favorit spö för tillfället är Edge Dynamic Powercast-T 8,6 fot 40-130gram.
    Detta spö använder jag mest till det tyngre gäddfisket, Så himla nöjd med spöet. Lätt, långkastande och bra tryck i det när man behöver bända!,Kommer köra med Edge tills det kommer grymmare spön. Mejlet från Jani avslutas med (och du får böja på mitt text finne vettu så jag skriver som kratta )* Så texten från Jani är aningens tillrättad. Haha.. *

    Stilig finsk*fiskare, med niven i särpet. * *
    .
    Det mina vänner, det var några av de spön som används runt om i vårt avlånga land och delar av världen. Tyckte Jani avslutade min frågestund rätt bra med den lite finska touchen. *
    Tack till alla er som faktiskt tog er tid att svara på frågan!!
    .
    Allt gott!
    //TPF



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 740 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X