Med jämna mellanrum stöter jag på kommentarer riktade till mig som handlar om att 1. fisken jag håller i är större än jag angivit eller 2. att jag som håller i fisken är en liten person, eller 3. att min våg visar fel. Det första är alltid falskt, jag ljuger aldrig om vikten/storleken. Som sportfiskare är det något av det dummaste man kan göra och det skulle ta kol på vad jag står för som sportfiskare. Det andra är helt sant, jag är kortvuxen ca 160cm och kommer inte växa mer på den ledden. Blir lite tjötigt att hela tiden läsa att jag inte är någon "tungviktare" eller andra liknande kommentarer som på ett, oavsiktligt vis, får det att låta nedvärderande. Inte mycket jag kan göra. Vad gäller det tredje litar jag på att den våg jag har visar korrekt vikt. Har en digitalvåg Senzo Scale upp till 22kg, godkänd för storfiskregistrering och kostar runt 400-500kr. Känns som ett pålitligt köp i mina ögon. Tillbaks till lilla mig. Jag håller aldrig fram fiskar för det behövs inte. Faktum är att jag är glad över att foton på mig och min fångst blir så mäktiga! Jag kan dock förstå varför utomstående som inte vet vem jag är kan tänkas att något är felaktigt. Men så ligger det i alla fall till - jag är en kort snubbe som drar små och stora gäddor, där mina små ser stora ut och mina stora ser gigantiska ut. Tur att fisket inte handlar om ens fysiska förutsättningar utan om kunskap, teknik och erfarenhet . Här är några exempel på fiskar som genererat kommentarer under åren: Här är min nuvarande PB-gädda på 12150g och 121cm. Det är ju verkligen en stor fisk men vissa ansåg att 12kg inte räckte. Gäddan från i våras på 8980g ansågs väga några kilo mer. Den här tjockisen från i söndags på 8900g kan jag väl förstå ser större ut när jag håller upp den. Men vikten är korrekt, den var ju bara 104 lång. En tidigare 8-kilosgädda, prick 100cm. Så med det här inlägget hoppas jag ha frambringat lite klarhet i att min våg visar sanning men att foton kan ljuga ! Tänk på det; foton på fiskar kan förvrängas enormt beroende på vem som håller i den, vinkel, perspektiv mm. Och jag hoppas att jag kan gro ett skägg framöver.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)