Team Colibri: USB-lader på plass i Silveren - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Colibri: USB-lader på plass i Silveren

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Colibri: USB-lader på plass i Silveren

I DETTE innlegget skrev jeg at jeg har kjøpt et kombinert bryter- og sikringspanel, og to 12V-laderuttak.

I går koblet jeg på ledninger på 12V-laderen som har to USB-kontakter i. Denne er ideell for lading av moderne telefoner og nettbrett siden disse gjerne kommer med USB-kabel for lading. Dermed slipper jeg å styre med en egen lader av "sigarettennertypen" til disse tingene.

Alle gode ting er tre
    Bortsett fra selve kontakten med et gummideksel på, består den av en låsering som skal skrus på fra baksiden og et plastbeslag som skal festes med to M4-skruer på utsiden. Skruene bør være av typen for innfelling, for hullene er konet slik at skruene blir liggende plant med overflaten på beslaget.

Ledninger og kontakter
    Resten av det elektriske småtteriet får du på Clas Ohlson og Biltema. Ledninger i passende dimensjon, hunnkontakter for kobling mot hannkontaktene bak på uttaket og noe for å koble mot batteri eller bryterpanel, samt krympeslanger og gummitape er det som trengs for det elektriske.Av verktøy er en skarp kniv og en ledningstang kjekt å ha.

Ferdig koblet og klart for montering
    Med ledninger og kontakter på plass, kunne dagens økt i båten begynne. For å montere trenger man en liten skiftenøkkel, en flat skrutrekker, borr på 2 og 4 mm, verktøy for å skjære et 30 mm hull, lim (Sikaflex eller TEC-7), syl, drill, syrefaste skruer/ muttere/ skiver og litt øyemål.

Husk at du alltid bør forborre når du skal borre i glassfiber med gelcoat på, et borr på 2 mm er perfekt for dette. Uten forborring har gelcoaten lett for å sprekke.

Batteridrill er kjekt å ha.

Håndverktøy
    Et bilde av hvordan det så ut før jeg fant frem drillen:

Før
    Etter å ha skjært hull:
    30mm hull
    Og ferdig:
    Ferdig skrudd og limt
    Man bør ikke spare på tetningsmiddelet uansett om hullene man lager er over eller under vannlinjen. Jeg brukte TEC-7 denne gangen, og du ser at det tyter litt ut mellom selve kontakten og frontdekselet. På den måten vet man at det er skikkelig tett. Når jeg koblet til strømmen, oppdaget jeg noe jeg ikke hadde fått med meg før, nemlig den lille grønne dioden som viser at alt er som det skal. Dioden betyr at uttaket vil trekke litt strøm selv om det ikke er i bruk, så dette skal kobles via bryterpanelet når jeg kommer så langt.

Tett på
    Så var det tid for å teste. IPad med standard ladekabel plugget rett inn, og den lader som en drøm.

In action

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 822 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 306 visningar