Emmas fiskeblogg: Upplevelser i Australien. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Upplevelser i Australien.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Emmas fiskeblogg: Upplevelser i Australien.

Många gånger snackar vi sportfiskare om att det ær sjælva fiskeupplevelsen som ræknas nær vi ær ute på fisketur, oftast ær ju detta bara en bortførklaring før att man inte klarat att landa en enda fisk !

Men på mitt senaste æventyr uppe i en pytteliten aborgine-by som heter Maningrida i det "northern territory" i Australien, var det just detta med sjælva upplevelserna som var højdpunkten!
    Vi landade fisk ja, inga monster och vi fick våra trofe fiskar uppkækade av hajar, men det spelade ingen roll! Det var omgivningarna, det visuella och spænningen som vann mitt hjærta!

Som sagt var detta en liten by, långt från civilisationen. Kustlinjen var så gott som ofiskad och ett mer livsrikt hav har jag inte sett.

Hær skulle vi gotta oss på campen "Arnhemland Barramundi Nature Lodge" i 3 dagar!
    Vi hoppade i båten så fort vi landade før att jigga upp lite barramundi (Australienarnas favortfisk). Barramundi har jag fångat førr, men i en liten odlingsdam i Thailand.
    Men vi jiggade hela dagen i den fruktansvært starka solen. Vi landade ganska många "barras", men ingen øver 3 kg. Det var inte sæsong før dom riktiga suggorna, så då bestæmde vi oss før att køra ut på havet dom andra dagarna.

Campen låg 20 minuters hoppig bilfærd från båtrampen. Vægarna var dammiga och saknade helt vægskyltar, vi fick syn på både bufflar och Wallabys på våra færder fram och tillbaka. Skogen stod dessutom konstant i lågor och vægen var omgiven av tung røk mest hela tiden.
    Det var næmligen aborginerna som sprang runt och tænde på, av gammal vana... Før tusenvis av år sedan brænde dom ner skogar før att se bættre nær dom jagade, men nu berodde det hær mest på av att dom var uttråkade...!

Dom andra fiskedagarna kørde vi ut på havet; Vi såg stora djævulsrockor helt in till båten, gigantiska krokodiler som sløade i skuggan, hajar som kollade in vår båt och ibland passade på att få i sig en gratismåltid iform av våra krokade fiskar.
    Vår guide gav oss stræng besked om att "Stay in the boat, no mather what!". Om inte krokodiler fick tag i dig, så blev du fort offer før en nyfiken haj eller så kunde du simma in i tentaklerna på den livsfarliga maneten "portugisiskt krigskepp", vars tentakler kan bli upp till 64 m(!?) långa.

Fisket børjade nær vi fick syn på fåglar som stupade hej villt; Ju nærmare vi kom såg vi fler och fler tonfiskar som jagade. Att kasta in ett stim fullt av urstarkt stål + att se fisken ta och sticka ivæg med draget satte igång adrenalinpumpet rejælt! Styrkan på dessa fiskar ær bara helt overklig, jag skulle aldrig fixat en sån dær monster tonfisk på flera hundra kilo...
    Detta bestod dagarna mest av; jaga tonfisk! Hur kul som helst! Att vi fick tillagat urfærsk sashimi på kvællarna gjorde det hela inte værre !

Vi fiskade också av en del rev; efter allt som bet egentligen! Corall trout, trevallys och andra færgsprakande filurer. Det var just under detta fisket jag drog på en 70-80 kg tung brons haj.... Med helt klart underdimensionerade prylar, inget bælte och kraftiga vågor blev detta en otroligt hård och lite smærtfull fight. Men jag gav mig inte, utan pressade allt vad utrustning hette och hajen gav sig till slut. Guiden fattade inte våran faschination med att plåga sig sjælv i någon timme før en haj...

Dag nr 3 blev vi sugna på att utforska ryktena om stora GT:s som cruisar runt hær.
    Guiden tog oss till ett stælle bakom en ø och granskade ekolodet gott, så skriker han att vi ska få ner prylarna.
    Vi speedjiggar upp dragen så fort vi kan och jag skriker till! Efter våra drag kommer ett gigantiskt stim, fullt av olika trevallys (några ær helt monsterstora!) och meterlånga barracudor!
    Jag blir helt skakig i både armar och knæn. Vi lyckas landa ett par trevallys och så blir det helt stilla, alla fiskarna ør som bortblåsta?!

Men så skriker Atle; "Kolla till høger!!"
    Dær kommer stimmet igen, men nu med større individer, och cruisar långsamt i ytan. Vi kastar och træffar perfekt, vi ser hur hela stimmet ger sig efter våra drag.
    Jag, Atle och Robert krokar varsitt lokomotiv samtidigt! Det ær just nu bara kaos och skrik på båten...
    Min fisk blir uppkækad av en haj, Atles fisk surrar in sig i min lina och tappas. Robert har fortfarande sin fisk på, och denna ær troligtvis en stor GT, den tvingar næstan ner Robert på knæna och han har problem med att kontrollera den.
    Då hænder det som ofta hænder i sånna hær situationer; Linan går emot undersidan av båten och ryker.

Æven om vi inte kan posera med stora trevallys hej villt efter dom timmarna med kaos, spelar det ingen roll! Den adrenalinen av att se fisken ta och slåss om draget, før att sedan møtas av våldsam rusning var bara supercoolt!

På kvællarna blev en del av fångsten tillagad på ett helt fantastiskt sætt och en kall øl på detta var inte helt fel! Men med dagar fulla av adrenalin, høga vågor och den starka australienska solen blev det sængdags ruskigt tidigt!

Hit vill jag tillbaka och det spelar egentligen ingen roll om jag landar en fisk, bara før att få vara hær och uppleva spænningen ær en fantastiskt upplevelse. Jag ska också bli bættre på att uppskatta dom upplevelser man har på hemmabana, på riktigt, inte bara anvænda det som en bortførklaring vid dåligt fiske !

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 244 visningar