Carpstalker: - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker:

    Det blev inget fiske på fredagskvällen, vilket var tur med den dimman som kom in över Smålandia, studenternas inspark krävde lite förflyttningar och bilen behövdes på annat håll och det var bra, annars hade jag legat någonstans och svurit, jag gillar inte dimma och fullmåne i karpfisket!

    Så jag tog sovmorgon och dimman låg tjock, när jag kom till plattan i P - viken, Rismåla igår morse och med orden - Det ska väl lätta någon gång under dagen, satte jag upp mina grejer och tog en välbehövlig kopp kaffe och funderade ut dagens taktik.
    Det fanns inte så många funderingar, jag hade redan under veckan bestämt att jag skulle se vilken av Mistrals boilies och tillhörande dippar, som ger mest fisk i denna göl och så blev det igår.

    Från vänster Red Birdspice, Kriller och Coconut Krill, alla med 2 x 15 mm boilies och exakt samme lilla sticks med boiliecrumb, som ni har sett många gånger.
    Dimman gör det svårt att bedöma avstånd, åtminstone för mig och med spodspöet hittade jag mina tre spots för mina beten och mäskade med samma antal spridda boilies över varje spö.

    Rätt ska vara rätt om man testar något och dimman var sakta på väg att ge sig, men det tog sin lilla tid och minst 4 koppar kaffe och som vanligt hände det inget med dimman hängandes över vattnet.

    Det var väldigt lågt vatten i gölen och det bedrar en lite det också och det blir lätt att man fiskar lite längre ut, vilket är fel, fisken är på dessa spots, avsett om det är lågt eller normalt vattenstånd.
    Dimman lättade och jag fick in en fin bris från sydost och det satte lite fart på fisken, tidigare under morgonen hörde jag ett larm och det visade sig att, Mille och hans polare hade fångat 14 karpar sedan i torsdags.
    Första karpen blev denna fjällkarp, som tuggade i sig Red Birdspice, men krokfästet var inte bra och kroken ramlade ur munnen på den i min Cradle och någon var inte rätt med riggarna och jag gjorde några nya riggar med ...
    ... Kordas Kurv Shanks i size 8 och 20 mm hairs för att ha en 15 mm boilie och ett stort flytande fakecorn från E-S-P på hairen och det fungerade bättre än dem gamla riggarna, som jag hade använd i Linnéasjön, hur tänkte jag?
    Lite folk i rörelse är det alltid kring gölen och under tiden Tommy är nere tappar jag en fisk i näckrosorna, jag byter direkt till dem nya riggarna och han tar denna bild efter sista spöet är utlagt och sen går han vidare för att lura sig en Regnbåge.

    Jag såg en karp visa sig utanför en vassrugge och självklart lade jag ett bete och sticks på den, man vet aldrig om man inte provar eller hur?
    En timme senare kommer "One Eye" på besök, just på detta spö, denna fjällkarp har jag fångat tre gånger redan i år och nu är det fjärde gången!

    Jag vet inte om denna fisk är blind eller inte, att fånga den på bottenbeten är som vanligt, men att ta den på ytan, det ska ses med egna ögon!

    Den simmar runt i många cirklar under betet och vänder sig efter ett tag rätt, så det friska ögat ser betet och sen tar den betet i första försöket, en ganska rolig upplevelse.
    Kvällen närmar sig och jag trodde på mera aktivitet bland fiskarna, men dem höll sig längst in till höger bland dem värsta grönsakerna och bara enstaka fiskar visade sig i ytan.

    Jens och Lotta kom förbi och hälsade på med orden - Ska du ha en ny videofilm? Vi pratade lite löst om allt möjligt och Jens tyckte att jag skulle lägga in en rigg i glipan mellan dem två näckrosbälten, var fisken gick, men jag avstod på grund av skaderisken för fisken ... öh, men bara ett tag!
    Precis innan Jens och Lotta kom ner, hade jag fått denna lilla spegelkarp, som också fann tycke om Red Birdspice, men nu i skymningen trodde jag det skulle börja att nappa bättre, men så blev det tyvärr inte och efter Jens och Lotta cyklade vidare ut i livet, började jag packa ner mina grejer.

    Under tiden detta pågick såg jag två karpar i ytan inne i glipan och jag tog Jens på orden, jag chansade, in med högre spö och på med en ny sticks och sen en snabb dipp och det hela lades mitt i glipan och jag fortsatte med ner packningen.
    Det tog kanske 20 minuter, sen kom smällen på högre spö och en bättre one - toner får man nog lyssna länge efter, jag var på spöet direkt, men fisken satt klistrad inne bland bladen och jag fick stå i över 5 minuter innan den började att komma loss.

    När den väl kom loss, blev det ett väldigt spektakel fram för plattformen och som tur var hade jag bara ett spö kvar på podden.

    Landingen av fisken var inte det lättaste med det låga vattenståndet, men det gick och jag flinade gott, när min Elektro Samson kröp ner till 7540 gram. Coconut Krill hade än en gång givit den största fisken.

    Resultatet blev denna dag 3 karpar på Red Birdspice och 2 på Coconut Krill, men inget på Kriller, dock lade "One Eye" lite bevis i Cradlen, om att den hade mumsat på dessa, så kan det gå!
    Jag säger det inte flera gånger Bengt din Slyna! Reparera bromsen på din Barrow eller bär dina grejer, det är tredje gånger denna veckan, du missar hålet bredvid grinden eller var det den röda faran, som gick raka vägen genom och över grinden, jag ser Volvogrillen!

    I dag blir det inget fiske, jag skriver dessa ord med halsont och en förkylning, som inte är av denna värld och dimman är så tät, att jag inte ens såg andra sidan av gatan, när jag tog in morgontidningen, så lite bättre ska jag bli och kanske slänga in ett morgonfiske i veckan eller ska dimman ligga kvar?

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X