ThePikeFather: VärtanCup 2013. 4/9-13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: VärtanCup 2013. 4/9-13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ThePikeFather: VärtanCup 2013. 4/9-13

    Värtan Cup ja, var börjar man.
    Jo, som säkert många redan känner till är Värtan ett svårfiskat vatten. Men likväl drar VC massor med tävlande till sig.
    Det sägs att det är världens största gäddfisketävling, jag vet inte, men det sägs så.
    Hur som, upplägget detta år var att jag skulle tävla med Mattias J Fors från Svenska Gäddklubben och hans polare. En polare som skadade sig, och fick hoppa över. En båtmotor som skar, en annan båt på service. Det såg mörkt ut….
    MEN, då skrev jag på Facebook och efterlyste någon som kunde tänka sig att låna ut sin båt. Vi fick flera svar från snälla människor vilket är helt fantastiskt beundransvärt. Tack till er alla, ni vet vilka ni är!
    Micke aka Amber hörde av sig och erbjöd sin Quintrex 440 Livingroom, ett erbjudande som vi mer än tacksamt tog emot.
    Tack snälla Amber, uppskattadess verkligen!!
    Så med båt fixad, så var det bara att börja packa betesboxar, slipa/byta krok och kika på vilka beten som skulle få vara med i start 145:an.
    Väl på tävlingsdagen skulle Mattias hämta båten söder om Sthlm, och jag bor norr om Sthlm. Vi hade en rätt skön tidspress, dela för vi skulle hämta båten kvart i åtta, och tjugo över åtta var det möte för båtkaptener. Ja, ni hajar säkert grejen.
    Jag som hatar att komma för sent gick upp i bra god tid, och var på plats i Viggbyholms marina och Sportfiskeboden i Täby. Hann kika på lite nya beten, bland annat någon ny jigskapare som hette Dirty Pike. Alltid skoj med nya (iaf i mina ögon) betesskapare.

    Riktigt fina färgsättningar, enda nackdelen var att shadändarna inte brännt ihop helt 100, annars mycket fina. Ingen stor grej så, men är man picky så är man. Ska testas senare!
    Träffade på en massa skoj människor och mer eller mindre kända ansikten. Här är två exempel. *

    Göran “Håven” Danielsson.


    Herr Epperlein körde pruttljud från armhålan. Kul kille. * *Denna man drog även en gös på VC. Fel fisk men skoj!

    Klockan blev 08:20, kaptensmöte, ingen Mattias eller båt, typ vid halv nio kommer en aningens stressad Mattias till marinan.

    Bäste herr Boettge infomerar om regler och drar endel anekdoter.
    På bilden ovan ser ni att personer bär på svarta bagar. Som innehåller tävlingskarta, en katalog från CWC och 5 beten, en sk. give awaypåse.
    Jag fick nedan beten, och Mattias fick 2jigar och en Rapalawobbler.

    En Sölvkrokenspinnare och en WolfTail. Bra färg på kroppen på Wolfcreekbetet, nästan i samma färg som färgen TT på Fatso.


    Fiskeområdet som VC bjuder på.

    Strax innan 9 får vi sist av alla i “vår” båt. Hinner precis vara med om starten.

    Många båtar blir det. *
    Synd att vi startade långt bak. Bara starten av VC kan vara värd att närvara.

    Vi höll oss rätt nära starten till en början, började på Tornön, fiskade vass och djupare. Började med lite hugg för oss båda, fick endel bitmärken i mina jiggar, men ingen som ville syna insidan av vårt vardagsrum.

    Mattias nöter vass.


    Mattias gillar att ha spöna i spöhållare, gärna hela dagarna. *

    Även om Gäddguden visade med solens strålar var vi skulle fiska så gick det seeegt.

    Rätt snabbt fick Mattias hugg på sitt bete, en spinnare av hemlig modell. En gädda som vi fick till 76cm, men som tävlingsledningen ansåg vara en klockren 75:a. *Perfekt, då var vi med i tävlingen iaf.*
    TPF landar och krokar loss gädda som om det vore hans jobb.


    Som alltid på VC så är det många som testar alla beten i beteslådan. Till skillnad från andra år jag vart med på VC så tänkte jag köra mest gummi idag. *Jag följde min plan, körde fast på gummi ett bra tag, fick endel hugg, men återigen inge napp.
    Visst, jag körde jerk och spinnbeten också. Men dött för mig.

    Vackra vyer, 3 flygplan i formation, och nära mellan båtarna som nöter vass, på VC kan allt hända.

    Mattias brassade på med två gäddor ytterligare men det var en på 60 och en mindre. Det är det som är lite tjusningen med Värtan tror jag, att det är svårfiskat och att när som helst så kan faktiskt en bra gädda kliva på. När som, därav att man är rätt mosig efter en dags tävling, man är på helspänn nästan till 100% av dagen.
    Dock i slutet av dagen så var det antagligen någon som blev trött, haha.. Mattias sumpade sin Gäddklubbskepa i Värtan. Haha.. den flög av i farten, turligt nog flöt den endel så jag kunde fiska upp den åt honom. *

    Haha.. lite skoj.
    Dagen började med finfint fiskeväder iaf, bra vind, molnigt och inte någon pressande värme. Senare på dagen blev det varmare och mer sol. Vinden höll väl i sig, men inte fanken hjälpte det oss. *
    Tiden rann iväg, en rolig sak som många som inte fiskar förstår. Hur kan man som i detta fall stå och fiska en hel dag. VC pågår mellan 9 och 17. En hel arbetsdag, kastande beten, visst vi tog pause för att äta. Men under hela dagen åt jag en macka och 2 eller om det blev 3 kexchoklad, samt endel vatten och festis. Haha.. sinnes egentligen, men jag hade i varje fall inte en tråkig stund.

    Så här är det i hela Värtan, inte långt till nästa båt.
    17:00 slutade jag och Mattias att fiska och begav oss tillbaka till Sportfiskeboden för prisutdelning. Man märker hur många som åker hem direkt, jag fattar inte riktigt varför. Ok att man kan ha bråttom hem av olika anledningar, men kom igen. 30 minuter för att applådera de som faktiskt vunnit eller gjort bättre ifrån sig än en själv, det är värt ens tid och applåder.

    Quintrexen fick vila. Fantastisk båt!

    En fin dag, jag och Mattias landade på plats 46 av 160+ startande lag. Då förstår ni hur mycket EN 75cm´s gädda kan påverka.
    På prispallen hamnade,
    3:e plats,*CWC Fishingteam med*Stefan “Trumman” Trumstedt, Micke “Berget” Bergander och Jocke Pettersson i laget.
    2:a plats,*Rinaldo o Eriksson VVS med*Jonathan Fredriksson, Andreas Westerlund och Anders Varenius i starttrean,
    sen på fantastiska förstaplats…… wait for it……. wait for it…….
    DHL Reklam*med mästarna Johan Gerdes, Mikael Turulin och Bradley Giordano. Stort jäkla grattis till er!

    Prisutdelning, och Micke Boettge sjunger nationalsången från trappen. Vackert!

    Nästa år ska baske mig mitt namn finnas med! *

    Näst sist men absolut inte minst, stort tack till dig Micke Boettge för som alltid en riktigt bra ordnat tävling och ett bra arrangemang.
    Ser redan fram emot nästa år!
    Absolut sist vill jag tacka funktionärerna till tävlingen, fantastiskt att ni ställer upp! Beundransvärt, tack från mig!

    Allt gott!
    //TPF



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

    Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X