StorFisken: SanDisk Eye-Fi kort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

StorFisken: SanDisk Eye-Fi kort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• StorFisken: SanDisk Eye-Fi kort

Nu har det ju börjat dyka upp både kompakt och systemkameror med inbyggd Wi-Fi för att kunna skicka bilder direkt från kameran till telefoner, paddor, datorer o.s.v. För oss som inte har det inbyggt i kameran så finns det lika olika SD kort med denna funktion att köpa.
    Hade först siktat in mig på ett Eye-Fi Pro X2 kort som även kan föra över RAW filer. Kom sedan på att det är ganska dumt att föra över stora rå filer till min Iphone då de faktiskt är i rå format.
    Vill man dela med sig av bilderna direkt när de är tagna eller skicka dem vidare så bör de ju vara i en lagom storlek och i JPEG format. När man kommer hem så är det lättare att stoppa kortet i en kort läsare och föra över alla bilder. Verkar inte heller helt lätt att hitta någon som säljer Eye-Fi kort längre.
    Transcend har* prisvärda Wi-Fi kort men jag kunde inte se att de var kompatibla med min Pentax K5 så det fick bli ett SanDisk Wi-Fi kort på 4GB som bara kostade 300 kr på Teknikmagasinet.

Det är bara att plugga in kortet i kameran, ladda ner en Eye-Fi app till iPhonen och fixa lite inställningar så är man igång. Har även installerat Eye-Fi Center på datorn hemma för att testa att telefonen skickar bilderna vidare direkt till datorn.
    Funderade först om jag skulle fota både i RAW plus JPEG format men tyckte att den kändes lite onödigt då jag kan fota i RAW som vanligt och sedan konvertera de bilder som jag vill göra något med till JPEG direkt i kameran. Då kan man välja ”framkallnings” parametrar som passar de bilder man vill konvertera.
    Har inte testat detta live på sjön ännu då dagens fisketur för mig ställdes in på grund av en jäkla bondförkylning. Nille och Micke fick dra ut på egen hand.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    [FONT="Verdana"]Mvh
    Oskar
    [/FONT]

[FONT="Verdana"]Storfisken.nu[/FONT]
    [FONT="Verdana"]King of Mälaren[/FONT]

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar