Team fishseekers: Tre st 100+ gäddor och ett gäng skapliga gösar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team fishseekers: Tre st 100+ gäddor och ett gäng skapliga gösar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team fishseekers: Tre st 100+ gäddor och ett gäng skapliga gösar.

Igår var det återigen gösen som skulle få leva farligt, inte för att jag bonkar några gösar men för att uttrycket låter bra… Ett full out göspass stod på schemat och dagen börjar bra med en fisk som precis tog 7kgs strecket landas redan efter 5 minuter. En start som på senare tid inte varit allt för ovanlig, något som heller inte brukar vara ovanligt är att fisket brukar avta ganska snabbt efter en sådan start…

Idag var inget undantag men vi får ändå in ett par, tre st riktigt fina bussar som tyvärr väljer att rata det vi sänker. Klockan börjar nu närma sig middag och Peter landar en fisk runt 6kg innan middagsdvalan infinner sig på ordentligt.

Vi möter upp Herr.Westin ( Daniel Nilsson ) från Fairpoint. Under gösens dvala tar vi en paus och snackar lite skit, riktigt trevlig snubbe den där Daniel.

Nu cirkulerar vi runt ett område där en hel del gäddor brukar få syna ytan. Här vet vi vad som kan väntas och även denna dag så råder det inga undantag. Jag får upp ett monstereko som står tryckt mot botten som jag inte kan låta bli att släppa på, ganska snabbt så syns det vad vi har att göra med och här är det bästa att strunta i mothugget, på så vis slipper du kroka dessa krokodiler många gånger. Denna slapp vi men här nedan kommer några 100+ fiskar som vi inte lyckades undkomma.

Peters gädda var knökfull med fisk och en sällan skådad tjockbuk under sommaren. Roliga fighter men av fel art… Här nedan kan en gös med en kraft utan dess like skådas, vi var länge övertygade om att det var en gös som skulle slå Peters 8.2kgs kloss som han tog förra året. Tyvärr visade det sig att vi skulle ha fel, tittar man på konditionen på den här fisken förstår man däremot varför… Jösses vilket kraftpaket!

Peter var nu tvungen att återgå till sitt vanliga liv och åka hemåt, detsamma gällde Daniels sällskap och han var snäll nog att ta med honom in till land. Jag tror dock inte Peter uppskattade att åka Starweld lika mycket som Tracker
    Det var synd för ganska omgående hittar jag ett område som var flitigt med bra ekon, jag landar några mindre fiskar innan en skaplig bestämmer sig för att kliva på. En av dom mest envisa gösarna jag fiskat på och jag jagade fisken med massvis av olika jiggar som den också valde att stiga på och inspektera. Till slut fattade den tycke för en mindre Savage-Gear Sandeel, samma jigg som jag förövrigt tog min 9.2ks gös på.

Riktigt kul att lyckas med en så envis gös. Något som däremot inte är vanligt, jag brukar ofta ge upp ekon som jag inte ser visar tydligt intresse för betet. Färger, storlekar och variationer i all ära men det gäller också att just den gösen är på hugget. Min tanke är att du tappar mer tid som du istället kan lägga på hungriga fiskar, det tar emot att lämna stora bussekon men sannolikheten att fisken inte är huggvillig alls är större än att du ska lyckas lura den med ett annat bete.
    Nästa eko hade jag verkligen behövt hjälp med. Ekot uppenbarar sig på 12 meter och står sammansmetat med botten, mina misstankar höjs återigen mot gädda men så djupt och bottennära brukar oftast betyda gös. Än en gång ska jag bli bedragen av en sjövarg utan dess like, vid mothugget känns det exakt som att jag sitter i botten. Fisken rör sig inte en millimeter eftersom den står så bottennära. Till slut begriper hon att hon är krokad och några idiotrusningar längs botten följs. En kamp som pågår i ca 20 minuter och en 0.08 lina med ett tunt vertikalspö gör inte att kampen blir mindre spännande direkt.
    10.7kg 113cm, även denna hade en ”boll” av små små betesfisk i buken. Daniel Nilsson som kom till undsättning med fotografering och mätning etc ska ha ett tack!

Nu tar vi en paus i jakten på storgösen, måste börja variera mitt fiske mer och hitta mer avslappnad fisketid. Att sitta och stirra på en skärm och fiska gös på det här sättet är oerhört roligt, men också väldigt krävande. Det krävs 100% fokus på ekolodet och ständig koll på båten. Framöver kommer lite mer avslappnat fiske efter gädda och abborre också läggas in i schemat. Gösen kommer för alltid vara prio ett men som sagt, mer övrigt att komma!

Ha det gott!!

/ Rikard Jonsson @ fishseekers.se

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar