Gösfiske i all ära, men snart drar gäddfisket igång. | Fiskepojken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske i all ära, men snart drar gäddfisket igång. | Fiskepojken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske i all ära, men snart drar gäddfisket igång. | Fiskepojken

Kanske har jag varit ute på den sista gösturen för i år.
    Varför bestämma sig på det sättet?
    Gäddfisket står och väntar runt hörnet och som gäddfantast så väljer jag gädda före gös.
    Jag började med vertikalfisket detta år och när nästa års gösfiske närmar sig kommer jag att längta, var så säker.
    Det är inte omöjligt att jag testar gösarna mellan gäddturerna i höst.
    Kanske är det då man har en bra chans på de riktigt stora.
    Vem vet?

Jag och Fredrik hade båda sett väderprognosen. Shortsväder och svag vind vilket förde tankarna till vertikalfiske efter gös. Vi stack iväg efter jobbet och som så många gånger förr så skulle det bli väldigt trögt och smälla ett par gånger vid solens nedgång.

Fredrik stod i fören och dängde med en gädd/gösjigg och fick två gäddor på en grynna efter att vi hade fiskat ett par timmar. Lodet visade inte mycket aktivitet och jag började fundera om vi skulle göra årets första göstur utan att fånga gös. Jag fick en förstärkt känsla när även jag landade en gädda.
    Solen sjönk sakta och när bara halva syntes ovan bergen så sög det äntligen till på gösvis.
    Jag som önskat mig en matgös fick en på ca 1,5kg. Perfekt!
    Strax efter högg det för mig igen och nu var det en tyngre fisk.
    Efter en kort och härlig fight låg den i håven. En liten stund senare simmade en gös på 3,5kg tillbaka dit den hör hemma.

Åter igen lyckas vi fånga gös. Jag tycker att det har varit mycket lärorikt på många sätt. Förutom att jag har fått en bra känsla inför nästa års gösfiske så har jag hittat enormt fina gädd och abborrplatser. Jag tycker att man får en väldigt bra bild av hur sjöarna ser ut där nere i djupen då man sakta söker efter hungriga gösar.
    Nu skall jag steka gösfilè och koka färskpotatis. Till det blir det skirat smör och pepparrot.
    Enkelt och gott!
    /joel

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    fiskepojken.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar