Förra veckan blev lite av en rekordvecka i fråga om arbetstid för mig. Som jag skrev tidigare avslutades gotlandssemestern med att ett gäng beställningar ramlade in. På lördagen då vi kom hem inleddes arbetet med att jag gjorde klart Sundbybergs Sportfiskes beställning av ”Yellow Perch 55+” och fyra silikonspinnerbaits åt en annan kund. Direkt då dessa var klara tog jag mig an en häftig beställning på två beten med kombinerad silikon/flashkjol vilket ger en fyllig variant av den traditionella flashkjolen. Det ena bar en grund i guldflash och grön flash som kläddes med silikon i guld, och den andra hade en silverflash som grund med blå och svart silikon inbunden.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Även smycken hade beställts under sommarsemestern och på måndagskvällen efter min första arbetsdag efter semestern blev det dags för dessa. De mindre verktygen åkte fram tillsammans med diverse spinnerbaitmaterial. Beställningen bestod av en uppsättning örhängen av en modell jag gjort åt en annan kund, samt ett halssmycke. Specifikationerna på halssmyckesbeställningen var endast att det skulle vara stort och detta gav friheten att leka lite. Jag valde en av de största skedarna i hamrad mässing som bas. På ett lekande band jag sedan en av de röda fjädrar jag använder till Sf Bucktail och fäste ihop de två delarna. I byggfrenesin glömde jag att ta bilder innan smyckena skickades och därför frågade jag kunden om hon kunde hjälpa mig. Resultatet blev bilder som översteg alla förväntningar! I närhet till öringsfyllda gotländska vatten med vita stenar och natur som rekvisita kan jag knappt tro att detta är smycken som jag gjort. Tack för de vackra bilderna Katarina!
Under arbetet på söndagen ramlade fler beställningar in och näst på tur stod silikonspinnare och bucktails. Förutom tillverkning av nya beten hade jag också tagit mig an ett reparationsuppdrag av en bucktail som*tagit mycket stryk i mängder av gäddgap. Förutom att göra en helt ny kjol passade jag även på att powderpainta lackskadorna på skallen. Resultatet blev bra och på bilderna nedan är det nästan svårt att se vilka som är nytillverkade och vilken som är restaurerad.*Bucktailspinnare är de som tar längst tid att bygga av mina modeller och arbetet tog tid. Parallellt med dessa beten tog jag mig även an en annan beställning på en flashspinnare med lite nya önskemål. Silikon bands underst och hade som enda syfte att lyfta kjolen. Jag valde svart och vit silikon för att ändå ge lite effekt till flashen som låg över. Först ett lager med vanlig magnumflash och till slut, som yttre lager, den breda saltvattensflash som blivit populär och nu finns på flera Sf-beten. Resultatet blev, i linje med kundens önskemål, ett bete med mycket kraftig flashkjol.
När jag nu på torsdagskvällen var klar kände jag att det var dags för ett sista bete i denna byggbonanza. Jag har länge tänkt att bygga ett självlysande bete i storlek 35+ och nu var det dags. Jag började med att lägga ett lager djuprött på en skalle som jag sedan täckte med ett lager av fluorescerande glitter. Kjolen satte jag ihop av silikon i rött och ”glow in the dark” och skeden blev en Colorado i ren ”glow in the dark”. Resultatet blev ett bete som lyser ordentligt i mörker.
Efter att ha byggt 16 beten och två smyckesuppsättningar på sex dagar vid sidan av mitt heltidsjobb hade nu gjort mig lätt yr och jag tog fasta på min oroliga moders råd att ta en kväll ledigt. Fredagskvällen spenderades därför i soffläge med ett glas rött medan min fru smög med något i klädkammaren. Överraskningen bestod i en praktisk beteshängare för betesprojekt och färdiga beten som ännu ej skickats! Jag är inte säker på om denna överraskning var helt osjälvisk eller om det fanns med en oro över min gamla lösning med i spelet. Tidigare hängdes betena nämligen farligt nära våra kläder med en överhängand risk för incidenter som följd. Hur som helst blev jag mycket glad över den praktiska hängaren och över ansträngningen!
Under helgen har nya beställningar lagts och i morgon påbörjas fyra nya beten. Det är helt fantastiskt att få bygga åt så många duktiga fiskare här i landet! Fler än jag förväntat mig när jag startade med detta tror på betestypen och flera är beredda att testa. Det glädjer mig mycket att få vara delaktig till att fina fiskeminnen skapas och att så många tar chansen att få känna på*ett riktigt spinnerbaithugg.
Det är lätt att räkna ut att det inte blivit så mycket tid över till fiske den senaste tiden. I söndags tog jag mig i kragen och stack ut ett par timmar på hemmavattnet. Första gäddan? På den självlysande 35:an så klart!
Skitfiske!
Jakob Fagerlund// Sf lures
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)