Team fishseekers: ”I vågornas våld!” - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team fishseekers: ”I vågornas våld!”

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team fishseekers: ”I vågornas våld!”

Håkan Fransson summerar gårdagen.
    Sitter och summerar intrycken efter två dagars gösjakt. Det blev ömsom vin och ömsom vatten kan man säga. Rikligt med vatten:-)). Söndagen spenderades tillsammans med Pontus som var rejält fiskesugen efter att ha drabbats av konstant arbete i några veckor. Prognosen talade dock om blåsigt väder så vi valde att fiska en sjö där vi skulle kunna bedriva fiske utan att få alltför stora problem med vinden. Vi blev blåsta, bildligt och bokstavligt. Som vanligt hade prognosskojarna fel i riktningen av vinden så dagen blev mycket besvärlig. Vi fiskade dock på trots att det stundtals var nästintill ofiskbart. Resultatet blev dock mediokert och vi fick lämna sjön utan att få någon rejäl, endast ett gäng mindre exemplar behagade öppna munnen. På kvällen ringde Rikard och meddelade att han fått en mycket fin gös och jag gladdes med honom. Vi bestämde eftersom jag var ledig idag att köra en sväng ihop igen och jag tackade inte nej då det kan vara skönt att slippa traila och köra båt ibland. Dessutom är ju delad glädje, dubbel glädje om det skulle komma upp någon fin gös. Vi möttes i arla morgonstund och blev återigen varse att det skulle bli ännu en dag i dom friska vindarnas tecken. Men, vid första släppet för undertecknad stiger en gös upp och klipper jiggen på fyra meters djup. Efter en kort kamp ligger en 91 cm lång och 7,5 kilo tung gös i håven. Vilken smakstart!

Vi får dock överge detta ställe då vinden tar i alltför hårt och bege oss till andra mer läskyddade domäner. Lä är väl att ta i men det gick åtminstone att hjälpligt manövrera båten för Rikard. Rikard klipper här till med en snygg sexa och får även chansen att fiska på ett riktigt hädanfärdseko som dessvärre väljer att rata serverat gummi. Svordomar och besvärjelser hörs över nejden. Vi får sedan några gösar till innan nästa ”buss” står parkerad under båten. Det är min tur att fiska och jag ser hur denna gigafisk stiger mot jiggen och sen knäpper det till i klingan. Jag svarar med ett stenhårt mothugg och allt blir stumt. Fisken går sen på karaktäristisk gösvis upp ett par meter och skakar på huvudet. Vilka skakningar! Mina ben skakar också. Sen beger den sig neråt hårt och bestämt. När fisken sen vänder och jag ska börja pumpa upp den mot ytan händer det förbjudna, fisken lossar! I vredesmod vevar jag upp och undrar vad jag ska bryta sönder för att dämpa besvikelsen men besinnar mig som tur är. Vilken best detta var. Vi kämpar vidare efter detta men får inte fler chanser på riktig stor fisk utan får nöja oss med några mindre. Sammanfattningsvis var detta två mycket tuffa dagar och kroppen värker. Det är ingen dans på rosor att vara gösbiten:-)) Är dock efter en stunds kontemplation hemma nöjd med min fina sjukilosgös. Men natten kommer medföra grämelser över besten som lossade, det vet jag.

Saxat från Håkans blogg som ni hittar —-> Här.
    Återigen en dag fylld av skratt och gott sällskap. Tack för det!

/ Rikard Jonsson

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar