Hade inte vinden bitvis legat uppemot 6-7 m/s igår hade nog fisket underlättat för mig och mina tre gastar i båten. Allt man önskar som mannen bakom ratten en sån här dag är att alla tre besättningsmän ska få känna gung i spöet. Det pelagiska vertikalfisket är speciellt – man måste veta när man ska stanna jiggen, när man eventuellt ska börja ”stiga” med jiggen, i vilken fart, hurdana ”knyckar” man bör göra i spöet, osv. Med lite guidning så lyckades vi dock över förväntan en dag som denna… Alla tre i båten landade två fiskar var,* ett par fina fiskar samt ett par urstarka gäddor.
Först ut för dagen var en lycklig farsgubbe!
Tjockt på lodet i vanlig ordning.
Dom enorma tjuvrusningarna bekräftar mina misstankar och Christoffer får sig en ordentlig fight.
En fin dam som med råge knäcker en meter med sina 108cm. Grymt jobbat Christoffer!Min bror har varit med ut ett par gånger i år men dom gångerna har turen tyvärr fördelats till kaptenen. Idag fick han lyckligtvis landa en riktigt fin gös på 88.5cm & 6.3kg. Äntligen ett riktigt fint pers för brorsan!
Middagslugnet har nu infunnit sig och vi bestämmer oss för att försöka lokalisera abborren. Vi landar en handfull tusenbröder innan vi ganska snart återgår till gösfisket.Vinden har nu tilltagit ordentligt vilket gör fisket riktigt svårt. Men trägen den som ger sig, farsgubben och brorsan landar varsin matfisk som får följa med hem till grillen.
Christoffers tur att sätta sig redo för att släppa, han sänker sin Sandeel och sköter spöt med bravur på ca 5 fina ekon som alla väljer att rata jiggen, samtidigt skojar vi friskt om hur roligt det vore om han följde med ut på gösfiske – endast för att fånga gädda… Morgonens bravader skulle nu återupprepas, ett eko som beter sig på precis samma vis som hans tidigare gädda, denna gång är det en fisk med en kraft utan dess lite och det tar nog minst 20 minuter innan jag lyckas håva en till meterfisk åt Christoffer, asgarv bryter ut i båten och som tur är så verkar Christoffer nöjd ändå!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Först ut för dagen var en lycklig farsgubbe!
Tjockt på lodet i vanlig ordning.
Näst i turordningen står Christoffer som allt som oftast lyckas med dom sjukaste bedrifterna när han följer med ut på sjön. Senast stod han med en Zalt ca 1 meter ut från båten och frågade oss ”hur svårt kan det vara att fånga en gädda?” varpå en 3.5kgs gädda kommer som en torped och slukar hans bete, vi alla hade inte särskilt långt till skithuset kan jag säga…Ett märkbart stort eko uppenbarar sig denna gång på 8 meter – när Sandeelen sänks ner och närmar sig fisken så vet jag precis vad det handlar om när ekot plötsligt går upp i rök och ryggraden på spöt står som ett U…. Gädda.
Dom enorma tjuvrusningarna bekräftar mina misstankar och Christoffer får sig en ordentlig fight.
En fin dam som med råge knäcker en meter med sina 108cm. Grymt jobbat Christoffer!Min bror har varit med ut ett par gånger i år men dom gångerna har turen tyvärr fördelats till kaptenen. Idag fick han lyckligtvis landa en riktigt fin gös på 88.5cm & 6.3kg. Äntligen ett riktigt fint pers för brorsan!
Middagslugnet har nu infunnit sig och vi bestämmer oss för att försöka lokalisera abborren. Vi landar en handfull tusenbröder innan vi ganska snart återgår till gösfisket.Vinden har nu tilltagit ordentligt vilket gör fisket riktigt svårt. Men trägen den som ger sig, farsgubben och brorsan landar varsin matfisk som får följa med hem till grillen.
En fisk som var ett par cm kortare än den första gäddan men i riktigt fin kondition – ett tag var jag övertygad om att det var en riktigt ordentlig pjäs för jösses vilket kraftpaket hon var!Sist men inte minst kan jag nu även konstatera att det utan några som helst problem går att fiska tre vuxna och en övervuxen människa i den här båten. Både spinnfisket och vertikalfisket flöt på utan några problematiska eskapader* och än en gång blir jag riktigt imponerad över Tracker V-16 WT. Tack för en riktigt rolig dag!!
P.S No fish where harmed ( except two ) during this day of fishing!Ha det gott gott gott folk!
/ Rikard Jonsson @ fishseekers.seP.S No fish where harmed ( except two ) during this day of fishing!Ha det gott gott gott folk!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)