Propellerlös och semesterfiske | Team CTM - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Propellerlös och semesterfiske | Team CTM

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Propellerlös och semesterfiske | Team CTM

Då jag är propellerlös på grund av ett misstag hos marinan så blev det inget fiske i helgen. Räknar dock med att ha detta ordnat nu till helgen. Förr förra helgen blev det familjemys ute vid sjön, jag passade dock på att testa lite pelagiskt fiske och hittade några intressanta ekon även fast det verkade väldigt lugnt på frivattnet denna tiden på dagen, vädret var lite för fint med tror jag. Lyckades ändå bränna fyra fiskar på rad, trodde jag hade något fel på handlederna men antagligen bara lyfte de på jiggarna eller naffsade försiktigt. Den sista såg dessutom riktigt stor ut och högg precis när jag parerade för en svallvåg, så jag var inte riktigt med, dock kändes hugget bra försiktigt. En lite chockerande upplevelse var när jag släppte på ett skuggeko från en större fisk, då den vägrade låta mig parkera över den, så dök ett mindre eko upp alldeles ovanför skuggekot. Innan jag visste ordet av det så hade jag hugg och en gös på hela 3hg hade huggit på 5m över ett djup på 34m. Får erkänna att jag först blev lite chockad då jag fokuserade på den större gösen och inte var med när denna lilla rackare som inte gav mycket till utslag på ekolodet högg. Än mer chockad är jag att dessa små rackare kan röra sig pelagiskt ute på dessa djup. Inne på kanterna efter botten och över platåerna kryllar det av smågös i denna sjön, men att de är så kaxiga och vågar sig upp i dessa vattenmassor dagtid trodde jag inte. Nu verkade det rätt lugnt med större pelagisk fisk denna dagen så de kanske vågade sig upp när storgösarna och gäddorna tröck på djupet?
    Jag har fiskat i andra sjöar i Ljusnansystemet sedan min storgös och det är inte lätt med nya vatten, men har fått indikationer på ekolodet att stor fisk går även här. Det svåra dock med Ljusnansystemet och alla reglerade sjöar är att på grund av att sjöarna är något strömsatta verkar varken gösen (eller storgäddan för den delen heller) stå pelagiskt när den är inaktiv. I de vanliga insjöarna har jag märkt att de även många gånger står pelagiskt när de är oaktiva, även om de många gånger verkar ställa sig djupt även här, vilket märks när man ena stunden kan ha en hel del fisk på frivattnet men den andra stunden är det helt soprent på frivattnet i hela sjön. De är luriga de små rackarna, men så är detta tjusningen med fiske med, det ska vara en utmaning!
    Jag kan inte ens minnas när jag fiskade seriöst och ordentligt senast, måste varit när jag fick storgösen eller nere i Borås, så nu längtar jag efter ordentligt fiske igen vilket jag hoppas få mycket snart så fort propellern dyker upp. Samtidigt har man familj och barn och det är inte alltid så lätt att ta sig tiden det ändå tar att göra dessa seriösa satsningar.
    Jag kan avsluta med en rolig grej, i Fisheco’s senaste livesändning ställde jag en fråga och vann deras tävling vilket gjorde mig till en lycklig vibnnare av Abu’s värsting spö till vertikalfiske: Fantasista Shiro Nano. Detta är jag otroligt glad över, inte minst då internetpriset för detta spöt ligger på hela tre tusen kronor och man hört mycket gott om det. En recension kommer. Skitfiske!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 244 visningar