Trollingtur med grabbsen | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingtur med grabbsen | Pike Passion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trollingtur med grabbsen | Pike Passion

    Det var dags att testa den gamla trollingutrustningen igen som inte använts på två år. Jimmy Richter är en fiskekompanjon som prisar denna fiskemetod högt, därför var så klart han med och skötte riggandet med masten, paravanen och spöna medan jag körde båten, a la kapten. Tobias Jansson fick också hänga med ut och för honom var alltsammans helt nytt, då han aldrig sett hur trolling egentligen går till på riktigt. Vädret var lovande och från och med 17-tiden var vi igång. Det dröjde inte länge innan det första spöt stod i en ryckande böjdans. Jimmy drillade upp första firren för dagen, en gädda på 3,7kg. Den hade fallit för en SuperShad Rap i naturtrogen abborrfärg, ett drag som sällan sviker i den sjön. Inte långt senare hugger det i ett annat spö och Tobbe får lov att ta in fisken. En gädda på dryga 2 kilo. Efter en bra start dör fisket ut tillsammans med vinden och vi kör runt på den väldigt stilla sjön. En magisk kväll tar vid när solen står lågt och lyser som en radioaktiv apelsin. Vi byter plats i sjön och även drag i andra färger, former och djupgåenden. Men det går segt, vi käkar matlådor och gifflar och snackar om gamla goda tider medan båten tuffar på i lagom fart med IKEA-påsen som drivankare. Det funkar verkligen prima, vi testade detta för första gången nu, och jag inser att detta öppnar för möjligheter som göstrolling eller bottom-bouncing då man gärna ska gå lite långsammare. Vi åker förbi en brygga som ligger och flyter mitt i sjön och blockerar på ett fiffigt sätt våran rutt längs 8-meterskurvan. Den låg där sist jag var ute med båten med, verkar som att någon har förankrat den där. Frågan är bara varför och till vad. Det enda jag vet är att den förstör min trollingrutt. Kanske var det deras plan? Till slut smäller det igen och jag får känna på lite spöböj med. In kommer en tjock gädda på ungefär 3 kilo. Efter detta händer inget mer och den sista timmen ändrar vi helt taktik och riktar fisket mot öring och abborre. Det blir dock inget mer och när klockan är över 22 lägger vi till vid bryggan igen. Tre fiskar och 20 liter bensin uppåkt kan tyckas som snål avkastning, och ja det håller jag väl med om... men det tar inte kol på faktumet att vi hade en mycket trevlig båttur tillsammans och vi fick ändå en fisk var, alla tre. Tackar herrarna som var med mig denna dag och längtar till nästa satsning, då kanske i en annan sjö efter gös! 4 spön på ut längs paravanen och ett i vanlig spöhållare på andra sidan. Har tänkt införskaffa en till paravan, men det har liksom inte blivit av... Jag tänkte att detta skulle få dom tröga gäddorna att ändra sig :P Jag hade fel denna gång, men tror starkt på denna! Kanske skulle det vart på svenska för att svenska fiskar ska förstå? Eller talar gäddorna latin? Till vänster är superfärgen och till höger är en till variant på ett textat bete: "DELICIOUS", måste ju bara generera hugg????? På vår båt finns det alltid en maskot. I många år har en mjukis-clownfisk "Nemo" hängt med men nu har den fått en kompis. Den skräckinjagande bläckfisken från Danmark. Jimmy pumpar in dagens första gädda, se hur nöjd han är! Kanske inte så stor som den kändes först, men fin ändå! Tobbe fotar. Ööh, jag med.. ju. Paravanen med utsträckt lina och fiskande spön. Tobbes gädda, karln ville ej posera med den själv... så Jimmy får va med igen Min gädda, bäst kondition av de tre men inte tyngst. Grabbarna drar in betena, dags att byta plats. Vackert, vackert som fan faktiskt.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

    Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X