Gösfiskeveckan i Borås | Team CTM - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiskeveckan i Borås | Team CTM

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiskeveckan i Borås | Team CTM

Den gångna veckan spenderade jag och familjen i Borås där vi har släkt och vänner. Båten fick naturligtvis följa med då här finns erkänt bra gösvatten. Efter traditionsenligt och ett väldigt trevligt midsommarfirande testade jag, Simon och Mattias (tillika värden för vårt boende och som kallas för “Gotland”) fiskelyckan på sjön som vi skulle lägga veckans alla fiskepass utom ett på. Efter mycket sökande på en sjö vi inte alls visste mycket om, hittade vi till slut i anslutning till sjöns djupaste parti lite pelagiska ekon över djup på 25-32m. Vi fick genast hjärtklappning när jag hittar ett riktigt stort eko jag styr in på. Simon släpper jiggen och efter några lockryck stiger fisken så fort till jiggen så ekolodet knappt hänger med, herr gädda tänker jag direkt när Simon gör mothugg. Fisken hoppar av direkt och upp kommer jiggen. På stingerkroken ser vi två riktigt stora fjäll som motbevisar tesen om herr gädda och bevisar med största sannolikhet att vi varit i kontakt med en riktigt fin gös, tusan också! Jag släpper på nästa fisk som klipper jiggen utan att tveka, en mindre fisk på cirka 1,3kg. Nästa gång är det herr Gotlands tur och efter lite instruktioner krokar han sin första gös någonsin, en fin gös på 2kg, ingen dålig förstagös. Simon tar också en mindre gös innan första fiskedagen är avklarad och sambos och barn väntar där hemma..
    Andra fiskedagen åker jag och Simon till den mest erkända gössjön i Borås som även har rätt klart vatten. Helt ny sjö för mig och vi letar upp djuphålorna. Den första mindre närmast rampen håller en del fina ekon trots sin ringa utbredning i sjön. Fiskar på en riktigt stor fisk här som vi erbjuder allt men den lipar åt oss där nere. Vi åker ut på själva sjön och testar de två djuphålorna som finns runt ett grundare parti i mitten av sjön. Det blåser ordentligt och är runt 25-30m djupt på många ställen. Blåst och SI innebär störningar men lyckas få in en hel del ekon och även parkera över många gösar som inte alls skyggar tack vare vinden, snarare så vissa verkar dras till motorljudet då jag träffar många gösar nästan för lätt. Desto svårare är det då att få dem att hugga, de synar våra jiggar men vägrar hugga. Efter mycket om och men får vi en att hugga och det drar ordentligt i andra änden när Simon drillar. V tror på något riktigt stort och fint då fisken rusar och vägrar ge upp. Lite småbesvikna är vi när det visar sig vara en arg kaxig hane på 3.8kg, nytt PB för Simon vilket var nice!
    Nästa fisketur har vi herr Gotland med igen och vi dundrar rakt över sjön till djuphålan vi fann fisken i förra gången. Hittar direkt en fisk och då mitt sällskap inte var med på noterna släpper jag på första fisken som stiger bestämt och det gungar fint i mitt spö. Simon och Gotland får ett bredd leende och vi skrattar högt, efter alla tjuriga gösar vi stött på oss så hugger nu första fisken. Gösen bjuder på fin kamp och upp kommer en fin gös på 3,2kg. Denna dagen är det vindstilla på sjön och gösarna skyggar nå grymt för båten och flyttar sig hela tiden i sidled när jag kör in över dem. Simon släpper på en fisk vi får jaga ett tag, eftersom jag inte får någon riktig träff då den rör sig hela tiden så släpper vi när skuggekot är som högst och vi ser djupet fisken står på, är gösen i farten ser den jiggen ändå och kommer in i konen till jiggen. Det är precis vad som händer här, gösen kommer in till jiggen och tar hårt. En riktigt fin och hård kamp indikerar på fin fisk. Även denna fisk gör oss lite besvikna, med denna längd borde fisken vägt mer, men det är ändå ännu ett nytt PB för Simon!
    Sista fiskepassen denna resa bangar Simon och jag och herr Gotland får sällskap av en riktigt trevlig prick som gör denna fisketur riktigt rolig. Nevzaad är hans namn och när vi sjösätter båten möts vi av både storm och regn. Vi går dessutom på grund precis utnför rampen och en bit av propellern lossnar, skit också. Vi kan dock fortsätta fiska och nu har jag även en anledning att skaffa en ny propeller jag är sugen på. På sjön blåser den mellan 6-9m/s och tillsammans med regn gör det tolkningen av SI väldigt svårt. Jag testar helt nya inställningar helt på känn utifrån vad jag funderat på borde fungera. Jag vill få bort störningarna och även se fisk som står lite djupare bra på SI. För idag står gösen lite djupare på 7-9m. Till min glädje fungerar de nya inställningarna bra och och lyckas även parkera över en del ekon, men riktigt svårt att hålla dem kvar under tiden det tar för jiggen att ta sig ner och man driver gärna av ekona åt något håll dessutom. Vi hittar ett riktigt fläskigt eko som med dess storlek och ändå står på 8-9m indikerar en riktig bjässe. Fisken är dock helt ointresserad. Så fortsätter vi, trots det usla fisket och vädret har vi riktigt roligt med många skratt. Att avsluta resan med att gå lottlös känns tungt men nya insikter om fiskemetoden i hårt väder vad gäller både körningen och inställning av ekolodet gör mig ändå otroligt nöjd med fisketuren.
    Nu är jag åter tillbaka på jobbet och fisket hemma i Hälsingland!
    Mattias (även kallad Gotland) som vi bodde oss med sin livs första gös, 2kg, ingen dålig förstagös..
    Simon som är en inbiten fiskare med nytt PB, 3,8kg.
    Simon med ytterligare nytt PB!
    Även jag fick släppa någon gång, de festa släppen gav jag till mina gäster. Här en gös på 3,24kg som högg på första släppet en av dagarna, ibland börjar det bra..

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar