Drog ut med brorsan på ett kort kvällspass för att bottenmeta lite gös. Dröjde inte länge förrän det blev action, rätt mycket action dessutom. Metade upp ett gäng betesfiskar timmen innan Tomas slutade så vi var klara att dra mot sjön snabbt. Väl framme riggar vi två spön med bottenmete och kastar ut. Inom en halvtimme är det fisk på ena spöt och upp kommer en liten gös. I samma stund som Tomas krokar av gösen ser jag andra linan drar iväg, fisk här med! Fäller bygeln, vevar in och sätter mothugg. DUNK DUNK får jag till svar och den känns rätt mycket tyngre än den lilla gösen. Fisken rusar över 10m nedströms och det är bara att titta på, mycket kraft bakom denna, spännande! Utan att ha sett fisken än, tror nämligen att det fortfarande kan vara en fin gös, fortsätter den att ta lina många meter till efter att nästan varit framme vid fötterna en gång. Så snor den sig runt en gren/rot och drillen kommer till ett stopp. Fisken känns inte längre och det är helt stumt. Under följande minut klättrar jag längs den snåriga strandkanten och räcker till och med över spöt till brorsan, som får ge tillbaka spöt på andra sidan ett stort träd (enligt sportfiskeregler skulle inte denna fisk godkännas? Men det skiter vi i nu!). Från den nya positionen får jag tillbaka kontakten med fisken och med turen på min sida vänder den håll och lossnar från fästet runt grenen/roten. Därefter fortsätter drillen ett tag till och fisken gör sig synlig för första gången, en gädda! Men inte så dålig heller..! Enkelkroken sitter perfekt i mungipan, tur det. Två gånger till rusar gäddan iväg ner mot samma ställe ställe där den fastnat tidigare, men allt går vägen och brorsan landar gäddan åt mig som står vid ett bättre läge. För ovanlighetens skull hade jag inte med mig någon våg eller måttband då jag inte fick med mig fiskeprylarna hem på tåget från Karlskrona. Vi kapade en bit lina till fiskens längd som mäts till 103cm när vi kommit hem. Gäddan hade stort huvud och grov rygg, resten var i typisk sommarkondition, slank men inte mager. Fin fisk helt enkelt och den bör ha vägt runt 7 kg (-ISH). Lite kuriosa. 2006 fångade Jimmy Richter en gädda på drygt 6 kg vid exakt samma plats, på exakt samma metod och nästan samma datum. Gäddan är även väldigt lik till färg och form, så det är inte omöjligt att detta är en återfångst av den. Detta går inte med säkerhet att avgöra, och var och en får väl vara hur skeptisk till detta som den vill. Jag och Jimmy är dock eniga om att det, förmodligen, är samma fisk. Efter några bilder med mobilkameran simmade den tillbaks, fortfarande stark. Tyvärr blev bilderna inte de bästa då vi klantade oss med fotovinkel i förhållande till ljuset. Alltid lär man sig något. Resten av kvällen var händelselös och med några myggbett var åkte vi hem. Men vad gör några myggbett när man fått glädjen att dra en så här skoj fisk? Rätt lång firre. Notera hur gäddan har exakt samma färgnyanser som vattnet. Säkerligen ett bra kamouflage. Bra gädda, bra glädje. Skapligt huvud stora ögon. Ses kanske om några år igen? Fishing difficulty: High Foto av Tomas Nettelbladt Foto av Tomas Nettelbladt Foto av Tomas Nettelbladt
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)