Idag skulle farsgubben min ut och försöka sig på att stånga upp en pelagisk gös. Min andre hälft arbetade på morgonen så jag fick ansluta efter att middagen var intagen. Gubbens pension börjar ju närma sig och innan dess är det läge att lära honom alla knep man har i rockärmen. Sist vi var ute kunde mothuggen efterliknas en kvinna som kastar boll med vänsterhanden ungefär. Sedan dess hade farsan dock slipat på tekniken och idag slet han till med gamla bonnsläggan så det knaka i spöet vid mothugget. Klockrent farsan!
En del utav fiskarna skulle dock visa sig komma med en sån fart upp mot jiggen så att det ibland var svårt att känna hugget. Den hårda vind som rått i veckorna som varit hade gjort att fiskarna förflyttat sig väldigt långt sedan sist jag var i den här sjön. Det tar en stund innan dagens första stora eko står* parkerat under givaren. En fisk precis under 7kg strecket.
När sonen nu visat var skåpet ska stå var det dags för farsan, han var minsann inte sämre han och denna gång var han beredd med mothugget på allvar,* årets första pelagiska gös var ett faktum.* En lång men väldigt smal dam, Snyggt!
Återigen min tur och denna gång visade sig en bra fisk som kämpade som ett ånglok på högvarv, vilka rusningar! 7.3kg och 92-93cm.
Far dräper upp en riktigt tjock 4a,
En helt okay eftermiddag skulle jag säga, och riktigt roligt att fiska tillsammans med farsgubben och se honom få in snitsen på det här!
/ Rikard Jonsson
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
En del utav fiskarna skulle dock visa sig komma med en sån fart upp mot jiggen så att det ibland var svårt att känna hugget. Den hårda vind som rått i veckorna som varit hade gjort att fiskarna förflyttat sig väldigt långt sedan sist jag var i den här sjön. Det tar en stund innan dagens första stora eko står* parkerat under givaren. En fisk precis under 7kg strecket.
När sonen nu visat var skåpet ska stå var det dags för farsan, han var minsann inte sämre han och denna gång var han beredd med mothugget på allvar,* årets första pelagiska gös var ett faktum.* En lång men väldigt smal dam, Snyggt!
Återigen min tur och denna gång visade sig en bra fisk som kämpade som ett ånglok på högvarv, vilka rusningar! 7.3kg och 92-93cm.
Far dräper upp en riktigt tjock 4a,
En helt okay eftermiddag skulle jag säga, och riktigt roligt att fiska tillsammans med farsgubben och se honom få in snitsen på det här!
De 5-6 senaste passen har genererat en fisk över 7kg. Visst fan är det dags för ett riktigt as snart? Vem vet?
Lycka till där ute!/ Rikard Jonsson
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)