Team GSL: Vikna – Dag 4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team GSL: Vikna – Dag 4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team GSL: Vikna – Dag 4

    Efter att vi pratat en del med ett par Göteborgare, Johan och Bengt som trailat hit sin egen båt de senaste 12 åren, bjöd de in Rasmus att följa med ut på en tur under tisdagen. Detta för att Rasmus skulle få möjligheten att fiska på områden som är svåra och vissa helt omöjliga att nå med de båtar som kampen tillhandahåller, vi talar om långt ut på öppna havet, och hjälpa honom att nå sitt mål att få framför allt stor Sej. Därför delade teamet upp sig idag så jag och Micke blev ensamma i båten. Vi hade en plan sedan tidigare och denna följde vi, vilket innebar att 06:15 var det mesta packat i båten och vi begav oss ut strax där efter. Vi gick raka spåret ut på öppna havet, via den led vi testat dagen innan, och kom ut i nordväst. Vi hade ett antal grundområden vi sett ut som vi vill prova efter Torsk, Sej och förhoppningsvis Hälleflundra, ett av de intressanta områdena blev nu målet för första nersläpp. Redan innan jag ens hade hunnit lägga båten tillrätta och greppa mitt spö hade Micke fast fisk i andra änden, en fin Torsk fick efter gaffning syna insidan på båten. Det fina torskfisket fortsatte och flera fina Torskar kom upp, oftast hann vi knappt komma ner till botten innan Torskarna tog våra jiggar. Micke får på en kraftig fisk och efter en kortare kamp och gaffning kan vi väga in en fin bit på 12,35 kg.

    Vi fortsatte att lägga ungefär samma drifter vid de grundtoppar vi började vid, men efter en halvtimma mattas Torskarna en del och de nappar inte lika hysteriskt. Vi fortsätter drifta lite längre och när vi driver över en kant mot 70 meter får jag ett fint hugg av en fisk som gör kortare rusningar och definitivt inte är en Torsk. Väl uppe vid båten kan vi konstatera att det är en mycket stor Bleka. En fin fisk som vi väger in till 7,1 kg, nytt rekord för Teamet och så klart för mig.

    Vi kör upp igen och lägger ännu en drift i samma spår, det borde finnas mer och andra fiskar här. Plötsligt får Micke ett kraftigt hugg och i andra änden sitter en större fisk, jag konstaterar omgående att det måste röra sig om en Hälleflundra, de karakteristiska bugningarna/ristningarna i spöet talar sitt tydliga språk. Fisken drar bra med lina från Mickes rulle och jag gissar att den är ganska stor, och även om han tar den hårt så gör den ett par riktiga rusningar och pressar utrustningen. Till slut kommer den upp mot ytan och visst är det en fin Hälleflundra, jag gaffar flundran och strax där efter ligger den i båten. Micke har fått sin första Hälleflundra och dessutom satt nytt Team rekord med en fisk på 16,3 kg!

    Jag kör upp och lägger oss för samma drift igen och strax där efter får Micke ett nytt hugg och det ser minsann ut att vara ytterligare en Hälleflundra, dock verkar den något mindre. Efter att kämpat en stund kommer den upp till ytan och visst är den mindre, efter att precis ha gaffat den stora är jag orolig för att denna inte håller måttet så jag slänger gaffen och lyfter in den för hand för att kunna återutsätta den vid behov. Dock passerar den minsta måttet med råge så den får bli kvar i båten. Efter ett par drifter, med lika många tappade Hälleflundror, får jag den typiska nafsningen i jiggen för att några sekunder senare få ett ett ordentligt hugg som resulterar i fast fisk, en mindre Hälleflundra har tagit min jigg. Efter gaffning av Micke har vi ytterligare en klart godkänd flundra i båten. Vilken sanslös känsla, vi har båda både tagit och tappat Hälleflundor och har nu tre i båten. Vi lägger ny drift och jag får ytterligare ett hugg och ännu en Hälleflundra kommer upp i båten, denna ännu lite större än min förra. Ytterligare en drift och nu är det Mickes tur igen, ännu en Hälleflundra har tagit hans jigg och snart har vi ännu en flundra i båten, dagens näst största skulle det visa sig. Ett Hälleflundra race som är helt fantastiskt, men nu försvinner flundrorna lika plötsligt som de kom. Vi har tappat ytterligare fiskar och haft ett antal hugg, en sanslös adrenalinkick och det bästa fiske vi upplevt. Här är jag med min största Hälleflundra.

    Vi fortsatte ett tag och några Torskar ytterligare kom upp men sedan slutade även de att nappa istället kom Lubben och de högg i nästan allt vatten, både vid botten och upp i mellanvattnet. Vi fick ett antal Lubbar, den största hade jag det tvivelaktiga nöjet att ta, en fisk på dryga 4 kg, alla Lubbar fick gå tillbaka. Nu kände vi att vi faktiskt var klara för dagen, vi hade väldigt mycket fisk att ta hand om och det kändes som att det var svårt att motivera fortsatt fiske. Vi gick inomskärs, himlen sprack upp, solen tittade fram och vi la till vid en ö, klev i land och bara njöt. Vi strävade hemåt i sakta mak genom Viknas fantastiska arkipelag.

    Gubbarna kan leverera de också och har haft hur kul som helst…!

    Väl tillbaka på campen hade vi några timmar med att ta hand om fiskar, utrustning och filéande, ett jobb som idag kändes lättare än vanligt. Här är de största fiskarna samlade.


    Lagom när vi var klara med allt kom Rasmus hem från sin tur med Johan och Bengt. De hade varit på en riktigt lång tur och provfiskat en del nya ställen i havet längs Ytter-Viknas västra sida och sedan gått till några av de platser de brukar fiska på långt ut i havet. Fisket hade varit mycket bra periodvis och Rasmus hade landat massor med Torsk och Sej, ingen fisk vägde mindre än 5 kg. Sista halvtimmen hade de hittat de riktigt stora Sejarna och Rasmus hade dagen till ära dragit den största, en riktig torped på hela 13,3 kg och ett snyggt PB som garanterat är minst 12 kilo bättre. Dessutom hade han tagit ytterligare stora Sejar.


    Tidigare under eftermiddagen hade de även haft ett riktigt bra fiske på Torsk och Rasmus hade lyckan med sig även här och kunde putsa också detta PB med ett antal kilo, närmare bestämt med en riktigt fin Torsk på 16,05 kg!

    Här är en bild på Rasmus sparade fångst, en riktigt bra dag och en riktigt fin fångst.

    Vi kan konstatera att vi haft en fantastisk dag alla tre om än på lite olika håll och haft riktigt roligt. Imorgon ser det dessvärre ut att bli väldigt mycket vind om än soligt och klart, troligen för mycket vind för oss att bemästra. Vi återkommer med en rapport framöver.
    På återhörande.





    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X