Pike Challenge | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pike Challenge | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pike Challenge | Sf lures

I onsdags var det så äntligen dags för Pike Challenge i Örnsköldsvik! Fyra dagars maratonfiske skulle inledas med två turer med lokala örnsköldsviksfiskare i dels en hemlig sjö och dels skärgårdsmiljö. Därefter var det två dagars tävling i Pike Challenge som stod på schemat. Efter att ha pratat med killarna som skulle guida oss på första dagens fiske hade jag tagit med mig två 82:or i extremskrikiga färger som present eftersom de sagt att naturliga färger var det som gällde.

Efter en hel arbetsdag och sju timmars körning var vi framme mitt i natten till torsdagen och med bara några timmar till uppstigning kastade vi oss i säng. Eftersom solen är uppe i stort sett hela dygnet just nu i Norrland var det svårt att somna. Som vanligt när jag sover första natten inför fiske var det dock inte svårt att vakna. En timme innan klockan skulle ringa och med bara tre-fyra timmars sömn i kroppen steg jag upp i gryningen och insåg att resten av gänget, som stannat uppe ännu längre kvällen innan, nog skulle sova ett tag till. Jag tacklade därför jiggspöt och gick ner till älven för att ta resans första fisk, en liten abborre.

Efter en snabb frukost samlade vi ihop det vi behövde och begav oss iväg för att möta våra lokala vänner. Tillsammans var vi för dagen sju personer fördelade på tre båtar.

Den lilla sjön erbjöd ett härligt fiske med några femmor på topp. I vår båt dominerade Sf spinnerbait med Sf bucktail som klart bästa bete, medan de i de andra båtarna lyckades bättre med tailbeten. En av femmorna vi tog på ett Sf spinnerbait lämnade en liten present till oss genom att i håven häva ur sig en halvsmält gädda på dryga kilot. Snacka om hungrig fisk!

Dag två förlades till skärgården för att testa taktiker inför tävlingen. I den båt jag lånade saknades plotter och vi bestämde därför oss för att köra i närområdet där vi fick igång ett ok fiske på grynnor. Precis som vid de två tidigare tillfällen då jag deltagit i Pike Challenge överrumplas man av de otroliga mängder gädda som finns i dessa vatten. Vid otaliga tillfällen har man två, tre och ibland fyra gäddor med efter betet då det kommer till båten. Gäddorna verkar dock vara stöpta i samma form och ser ut att ha ungefär samma storlek allihop.
    Första tävlingsdagen förlade vi till närområdet. Trots att vi vet att många av de största fiskarna traditionellt sett dras en bit bort, ville vi inte ta några chanser med vår lånad båt. Resultatet blev därefter med ett mindre antal gäddor dragna på snabbt fiskade jerkbaits.
    Dag två tänkte vi om och bestämde oss för att testa en helt annan metod. Vi begav oss ut genom en sluss och vidare högt upp i Moälven för att testa vertikalfiske i djuphålorna. Denna chansning visade sig vara en nitlott och när den sista tävlingsdagen närmade sig sitt slut rörde vi oss sakta genom älven i riktning mot målområdet. I den sista fjärden, Veckefjärden, stannade vi till vid en glesvass som fint fångade upp den efterlängtade vinden som till slut kommit. Vi bestämde oss för att lägga tävlingens sista 45minuter här och redan vid första kastet visade det sig att detta var platsen vi borde valt från början. Det lilla 30 grams spinnerbait jag satt på tvärnitade vid ett stenhårt hugg och linan gick omedelbart vid mothugget. Det var som att göra mothugg mot en sten! Nästa spinnerbait blev en svart/röd grinder med guldcolorado och detta bete fick arbeta hårt! Gäddorna stod två, tre meter in i vassen och högg stenhårt. Och hela tiden! Efter flera landade gäddor satte min medtävlare på en 82 grammare och hade genast en riktigt stor fisk med till båten. Flera gäddor som skulle ha givit mängder med poäng i tävlingen högg men gick loss lagom när de visat sig för oss. Jag gissar att gäddorna i denna galna huggperiod som vi upplevde var stressade i sina hugg precis som vi var stressade i vårt fiske de sista skälvande minutrarna av tävlingen. 10-15 spinnerbaitgäddor landades och återutsattes under de sista 45 minutrarna och nästan lika många tappades. Vi blev utan placering i tävlingen men fick uppleva fyra härliga dagar med massor av fiske. Ett snabbt överslag visade att bara vi i närmaste gänget dragit runt 50 Sf-gäddor under dagarna i Örnsköldsvik. De två Sf-betena som jag sponsrat tävlingen med fick stanna kvar i Ö-vik då de delades ut till andrapristagarna i Team Dubbelhugg.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar