Jerkskadad: försenad Västervik rapport - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkskadad: försenad Västervik rapport

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkskadad: försenad Västervik rapport

Föra måndagen drog jag och Andreas till Västervik för en dags fiske i solen. Jag hade jobbat kväll dagen innan och var inte hemma förrän 01:00. Och Andreas hade precis hunnit få ett par timmars sömn efter helgens PTC som avslutades på söndag kvällen. 02:00 ringer klockan och jag skyndar mig iväg för att hämta båten i Åryd. 30 minuters sömn gör susen 03:00 sitter vi då i bilen påväg upp. 05:30 är båten i och vi glider sakta ut i gamlebyviken.

Underbar morgon
    Påväg ut mot spotsen
    Jag har faktiskt bara fiskat en gång i gamleby innan och det var 5 år sedan. Jag har tacklat med mina egna x3m shad och svartzonkers Big Mcrubber. Andra kastet och kontakt direkt. Bara småfisk men gäddorna är totalt vilda och huggen är stenhårda. Nya Roots spöt är superhärligt att drilla med! Morgonfisket är grymt och jag önskar att vi trailat i båten vid 03 istället.

Snipa som tog en x3mshad i färgen Westawik vad annars.

Färgen som plockade absolut mest fisk under dagen. X3mShad Westawik
    Jag har ett riktigt superhugg på morgonen på en blåvit big mcrubber. några riktigt kraftiga skakningar med huvudet sedan tappar jag henne. kl 10 dör fisket totalt. Vi fiskar på branter med fina ekon på ekolodet men inget händer. vi hittar riktigt fina ställen att fiska på men inget händer. vi tar helt enkelt siesta och sover några timmar i båten. Runt omkring oss kör polacker och tyskar i hyrbåtar. De är rätt kul att kolla på. Ett par kast på ett ställe sedan ner med motorn och bränner dom till nästa spot. Solen tar nått fruktansvärt idag men frun har utrustat mig med ett nytt solskydd som var helt magiskt bra. På eftermiddagen åker vi tillbaka till vikarna som vi började i. När solen börjar försvinna lite bakom de nyinkomna molnen så börjar fisket bli lite bättre igen.

Trots att vi är rejält trötta maler vi på några timmar till. Vi lurar upp ett par till på våra shadjiggar. Andreas fiskar med söderjiggen och relax och jag kör vidare med mina x3mshad. När solen tittar fram tar Andreas fram sin blåsilvriga bootycall. Efter en liten stund så har han ett följe som är enormt. Jävlar där simmade mitt pb skriker Andreas! Därefter är han helt knäsvag och händerna skakar. Vi plockar några snabba gäddor innan vi sakta glider mot hamn igen. Den enorma gäddan blir ett samtalsämnet som tas upp ett par gånger under den 2,5 timme långa färden hem. Västervik är ett sånt ställe som man bara vill åka tillbaka till så fort man lämnat det. Här simmar sjukt mycket stor gädda och lär man sig bara vattnet så kommer man få ett fantastiskt fiske. Fisket fick inspirationen att flöda. jag har länge velat göra ett swimbait och nu gick pennan varm när jag kom hem. Det är svårt att göra nått nytt som inte liknar de modeller som finns idag. Mastern till mitt swimbait kommer med största sannolikhet karvas i abachi och jag ska försöka göra det lite mer realistiskt. Jag är inte så duktig på att teckna realistiska fiskar men det skiter jag i. Nån av dessa modellerna blir det inte då de inte känns tillräckligt orginella utan liknar redan befintliga modeller alldeles för mycket.

Men några bra teckningar som kan tänkas att jobba med blev det. Dessa teckningar finns givetvis inte på bild. Västervik var med största sannolikhet mitt sista gäddfiske för säsongen. Har jag tur blir det en runda med Fredrik Renz under semestern. Än så länge har jag haft rekord lite fiske under 2013. ENDAST 4 PASS! Detta märks i mitt fiske. Det tar ofta lång tid innan jag kommer in i känslan och de stora exemplaren uteblir. När man jobbar 200 timmar i månaden och vartannan helg samtidigt som man har två små barn är det svårt att få tid till fisket. Sedan har vi mellan 10-20 mil till de intressanta fiskevattnen vilket gör att man blir borta långa dagar. Jag kommer säkert att få mera tid när barnen blir äldre men får finna mig i den extremt lilla fritiden jag har.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://jerkskadad.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar