Team GSL: En verklig skröna - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team GSL: En verklig skröna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team GSL: En verklig skröna

    För alla oss havsfiskare så är Hälleflundrans styrka och kampvilja omtvistad. Hälleflundran är för många den ultimala kämpen och en av de mest åtråvärda motståndare en havsfiskare kan möta i våra nordiska vatten. Inte sällan avgår Hälleflundran med segern i de kamper som utspelas och många är de skrönor om flundror som tuggar i sig beten för att senare attackera nya, mer sällan finner man bevis för detta.

    Under förra årets tripp till Fröya fick jag ju en Hälleflundra som efter hemkomst till campen skulle tas om hand och filéas. Under urtagningen så undersökte jag magsäcken för att som vanligt på större fiskar se vad som stått på menyn. Dröm om min förvåning när jag fann en pilk*sittandes i magsäcken. Pilkens krok satt fast i övre delen av magsäcken och själva pilken hängde ner i magsäcken. Pilken hade troligen hängt där ett bra tag eftersom krokarna var så sönderfrätta att de lossnade när jag tog tag i pilken.

    Såren eller rättare sagt hålen efter krokarna i magsäcken såg fina ut och troligen hade krokarna kapslats in i vävnaden och brutits ned. Hur länge Hälleflundran levt med pilken där, vem som var den olycklige att bli av med den och vart det skedde, lär jag väl aldrig få veta men det ger glimt av Hälleflundrans överlevnadsförmåga, kämpaglöd och glupskhet. För mig blev det dessutom ett ytterligare minne i form av en pilk som, varje gång jag får se den där hemma, får mig att minnas den flundran…




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X