EPfiske: Flytringsfiske efter bäckröding - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Flytringsfiske efter bäckröding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • EPfiske: Flytringsfiske efter bäckröding

    Sommar!!

    Äntligen är den här med värme och grönska.. trodde aldrig den skulle komma. Känns som det nyss var januari och 24 minusgrader.
    Förra helgen var jag en vända i Edsbyn och tog då chansen att göra premiär på min Guideline-flytring! Bökade iväg mig till Värasen runt en 06.30 på söndagsmorgon 26 maj. Öring och röding finns i vattnet. Det blåste ganska friskt tyvärr. Jag avskyr blåst i alla dess former..
    Väl på plats så blåste det mycket riktigt en del, såg bara en mindre vik som hade någorlunda vindstilla. Flytringen hade jag monterat och pumpat till ca 50% kvällen före. Efter några minuter var den startklar! Neoprenvadarna åkte på innan sjösättning.
    Värasens botten är hård så man kunde iallafall gå i med ringen. Men det var inte så lätt i början att manövrera leksaken kan jag säga! I början stod jag mest stilla eller åkte i cirklar.. blåsten hjälpte väl inte till precis * Men snart så fick jag någorlunda styrsel på utrustningen. Vilken frihetskänsla!! Det var riktigt härligt att glida runt där på vattnet och man kände sig som ett med vattnet. Tog mig till viken som såg ganska vindstilla ut. Efter en stund var jag på plats – bra benmuskler behövs då det kändes när man paddlat en längre sträcka!!
    Stannade mitt i viken och började knyta på flugors om verkade intressant. Medans spanade jag efter vak och insekter. Såg ingenting. Började kasta lite på måfå men det var svårt att ha kontroll på flugan och flytringen i början då vinden drev en mot kanten ganska snabbt.
    Efter konstaterandet att flytringen inte sjönk invigdes den med lite rusdryck!

    Insåg efter någon timme att fisket med högsta sannolikhet inte skulle resultera i fisk i denna vik. Ställde därför in mig på att se dagen som övningskörning av flytring samt mitt nya Split cane-spö och Hardy Lightweight-rulle inköpt från England. Tillverkade på 50 respektive 60-talet.. kvalitet!! Älskar verkligen retrokänslan.
    Runt 11.00 bestämde jag mig för att ge upp Värasen, blåsten blev för mycket. Landstigningen gick relativt smärtfritt och var snart på väg hemåt! Började fundera över Talltjärn som jag besökt flera gånger senaste åren.. den borde ligga vindstilla då den är liten och har mycket skog runtom sig som täcker av. Inte många minuter gick innan jag beslöt mig för att åka dit iallafall en snabbis. Bäckrödingarna där har ju inte gjort mig besviken förut!Talltjärn har sumpbotten så sjösättningen krävde blårep som knöts runt ett träd så jag kunde fira ner mig själv. Det gick faktiskt bra! Mycket riktigt så var det vindstilla här och det vakade hejvilt! Bäckrödingarna är verkligen glupska.
    Det tog inte många minuter innan jag hade en liten rackare på kroken!
    Även om spöet och rullen är överdimensionerad för fisket så var det hur kul som helst. Ska fixa lite lättare grejer så det blir mer match i framtiden. Torrflugor och nymfer fungerade lika bra. Superpuppan bjöd på bästa fisket, tydligen en favorit hos dom i sjön!
    Efter 45min var jag tvungen att börja avsluta då dagen hade andra planer också.Superpuppan bjöd på en fin avslutning, den hann precis landa så kom en brookie flygandes som en kanon och gjorde en luftfärd som heter duga!
    Nästa gång blir det lite längre tid på plats då det är hur kul som helst att bråka invånarna i vattnet. Alla går såklart tillbaka. Gässen som häckat här de tidigare åren var också på plats. Dom har verkligen valt en underbar plats!
    Vackert!

    /Emil

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X