Team Colibri: Oppdatering: Prosjekt lage egne kart - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Colibri: Oppdatering: Prosjekt lage egne kart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team Colibri: Oppdatering: Prosjekt lage egne kart

    Tidligere har jeg skrevet litt om at jeg vil prøve å lage egne dybdekart, siden det ikke finnes elektroniske dybdekart for andre innsjøer i Norge enn Mjøsa. Det er primært Vansjø, Tyrifjorden og Steinsfjorden jeg fisker i, og det er derfor for disse jeg satser på å lage kart. Link til opprinnelig innlegg.

    Siden det opprinnelige innlegget ble skrevet, har programmvaren Dr Depth blitt solgt til en ukjent kjøper. Foreløpig har den nye eieren ikke stått frem, og det er uvisst hva som skjer med programmvaren. Jeg har derfor snust på et program som heter Reefmaster, som ser ut til å være både dekkende for behovet og relativt overkommelig i pris. (119,- USD)

    Reefmaster finnes i litt forskjellige varianter, alle kan sees og lastes ned fra www.reefmaster.com.au/. De har en to ukers gratis prøveperiode, så jeg har lastet ned varianten som gir mulighet til å lage egne dybdekart for å teste. Konklusjonen så langt er at dette ser ut til å fungere, men i motsetning til Dr Depth har programmet ikke mulighet for å tolke bunntyper, det lager kun et vanlig dybdekart. Det kan heller ikke bruke data fra Sidescann fra hverken Humminbird eller Lowrance, det bruker kun data fra det vanlige 2D ekkoloddet. Jeg har IKKE prøvd å legge resultatet over i HDSen enda, for jeg trenger mer ekkolodddata for å lage noe fornuftig, men ved mindre Dr Depth kommer opp igjen i nær fremtid ser det ut til at jeg kjøper Reefmaster.

    Jeg er altså ute etter data fra innsjøene jeg nevnte over. Etter to turer på Tyrifjorden så langt i år, innser jeg at det kommer til å ta uendelig lang tid å lage et dybdekart for en så stor innsjø, datafangsten tar tid. Programmet over takler filer fra Humminbird og Lowrance (for Lowrance må dataene gjennom Lowrance Sonarviewer først, et gratisprogram som kan lastes ned fra Lowrance), så hvis du er interessrt i å bidra med data vil jeg gjerne komme i kontakt med deg. For å kunne bidra, er det enkleste å ha ett kombiapparatt, dvs ekkolodd/ kartplotter fra Humminbird eller Lowrance, med minnebrikke. Minnebrikken brukes til å lagre datafangsten på mens du kjører, og så setter du minnekortet i en PC/ Mac når turen din er ferdig, og sender over til meg på mail. HER kan du lese hvordan datafangsten gjøres på Humminbird/ Lowrance, dette er så enkelt som å putte inn et minnekort og trykke på to-tre knapper på enheten din. På min HDS holder et 8 Gb minnekort til kontinuerlig 5 dagers kjøring, så du trenger ikke noe dyrt minnekort.

    Tanken er at jeg legger dataene inn i programmet sammen med øvrig data, og så får du et dybdekart tilbake som du kan bruke i båten din på din Humminbird/ Lowrance. Jeg fikser konverteringer av filer og gjør jobben foran PCen. Desto flere som bidrar, desto bedre blir kartet.

    Du kan sende en epost til teamcolibrino(alfakrøll)gmail.com

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X