... till fisket! Som rubriken lyder har jag värvat en ny själ till fiskevärlden. Min vän Johannes har varit nyfiken på fisket en tid och i helgen drog vi ut på jakt efter hans första gädda. Lånade ut ett haspelset och visade hur man gjorde fiskeknuten osv. Sen var han igång och det dröjde inte länge förrän det smäller och han drillar sin livs första gädda! En halvkilosfirre, någonstans måste man ju börja? Kastet därefter får han hugg igen! Upp kommer en något större gädda. Senare lyckas han få en tredje gädda och vi har allmänt skitkul! Själv tappade jag flera gäddor som högg framför fötterna på mig, som vanligt. Då gick jag ner i betesstorlek och vips så hade jag snart 4 gäddor upp. Sista firren för dagen vägde ca 4 kg... hade varit roligare om Johannes tagit den! Gäddorna är starka nu när vattentemperaturen inte är isande längre. Det blev inga större missöden vilket brukar prägla en nybörjare i denna värld. Några vindknutar fick vi reda ut men det var bara nyttigt för hjärnan och finmotoriken. På vägen hem frågar jag om han verkligen kommer släppa tillbaks en större gädda om jag inte är med. Han svarar "Om den är lika stor som den du fick" (Ja eller större påpekade jag) " så jo då kommer jag att släppa tillbaka den" . Mission success! Fiskelyckan skriker! Johannes med en av sina 3 gäddor. Catch & Release, en självklarhet i min nybörjarguide! Stark 4-kilosfirre som var sugen på lite jigg Hur "lång-ish"? C&R Och en instickare på 96-centimetaren jag tog dagen efter som slukat jiggen rejält. Grym fight med den firren, ruskigt kul! Skitfiske
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)