Har inte fiskat så mycket på sistone av olika anledningar; Berlinresa med klassen, bröder på besök, intensivt pluggande. Men å andra sidan har jag därför lämnat gäddorna ifred under lekperioden vilket var lika bra det. Här kommer ett blandat inlägg med lite kortare recaps från de senaste turerna i kronologisk ordning. Har äntligen fått komma ut med en båt, eller två faktiskt, och nu har äntligen gäddorna ställt in sig på MAT igen efter leken! 1. Båttur i skärgårn För några helger sedan blev jag medbjuden av Alex och en som heter Thomas att åka ut och fiska från sistnämndas båt. Tackade gladeligen ja till erbjudandet och ut for vi på the archipelago. Vädret var av sådant slag att hyn får lite sexigare färg därmed var fisket segt hela dagen. Solen gassade under klarblå himmel och vi hittade gädda på grunt vatten som påbörjat leken. Jag drog en liten rackare på en tånglakemålad Glidin Rap och Thomas, kapten, drog en likartad på en Real Eel. Även om fisket var dåligt denna dag var det mycket roligt att få komma ut i den vackra skärgårdsmiljön som jag mest fått se från land tidigare. Fin båt hade han också. Tackar för att jag fick följa med! 2. Efterleksfiske från land Inget märkvärdigt egentligen, men det märktes att gäddorna har rört sig från sängkammaren till matbordet om man säger så. Jag och Alex gick till fots och hittade huggvillig gädda som högg vildsint på våra Herringshad och Mouse. Blev några gäddor upp men vi var bara ute en kortis på kvällen. 3. Alex har köpt en båt! Eller han har snarare sjösatt sin nya båt, ändeli! Fin gäddracer verkligen! Går som en klocka och väl anpassad till fiske på flera vis. Kommer bli superkul framöver och helt nya möjligheter öppnas...! Vi tog ett litet kvällspass men det blev bara en liten upp och galet många tappade. Fisken var på knashumör och verkade hugga med stängd mun, eller nått...? 4. Sniprace från land Då var vi framme i nutid och idag har jag haft riktigt roligt fiske från land. Några hundra meter från min lägenhet hittade jag snabbt huggvillig fisk. Gädda på gädda drar jag på små jiggar på grunt vatten. Storleken var skrattretande men ändå roligt med mycket hugg i kontrast till hur det var tidigare i våras då jag nötte längre perioder utan ett enda hugg, förrän det small stort. Från en liten brygga gjorde jag fyra kast med samma jigg åt samma håll och fisk en snipa varje gång. Tror faktiskt det är ett personligt rekord, 4 gäddor på rad utan ett bommkast. På eftermiddagen gick jag hem och tog en matpaus för att sedan dra ut igen på ett kvällspass med Niklas. Vi gick till en plats där snittvikten är högre och det dröjde inte länge förrän jag landade några gäddor till på Herring Shad 16cm. Totalt blev det 12 gäddor under dagen med toppen på cirka 3-3,5kg. Niklas polaroidbrillor är godlike! Längs strandkanten la han märke till säkert ett 20-tal(!) olika gäddor. Ingen av dom ville hugga. Så är det ofta enligt mina erfarenheter, gäddor man ser är inte inställda på jakt. Det är dom man inte ser som hugger. Men kul är det ju och det är klart man försöker PS. Gäddorna högg och stred bra. Nu är dom verkligen i gång. Skitfiske
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)