parabellum: 130510 – En dag att minnas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: 130510 – En dag att minnas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • parabellum: 130510 – En dag att minnas

    Idag var det dags att ta ett morgonpass i sjön. Var på plats vid sjön strax efter 05.00. Vattenståndet i sjön var jättelågt och de grundområden som tidigare varit bra gick knappt att fiska på. Missade tidigt två sniphugg. När solen steg så började sjön koka av stor Braxen som lekte. Tusentals fiskar som brottades i ytan på grunt vatten.
    Klockan hade nu blivit 07.00 och jag började misströsta ordentligt. Det enda jag lyckats kroka var en Braxen. Störde Braxens plaskande Gäddan? Jag gjorde en längre förflyttning och började fiska på lite djupare vatten, utanför ett grundområde där leken var helt vild. PANG! Ett stenhårt hugg på mitt hemmagjorda paddelbete. Första landade Gäddan! Härligt att det inte blev ett bompass åtminstone.

    Nu drog ett helt sinnessjukt fiske igång och jag tog Gädda på vart och vartannat kast. Inom loppet av två timmar hade jag landat 20 Gäddor (och ett par felkrokade Braxen) med en snittvikt på ungefär 3,5-4kg. Gäddan stod bokstavligt talat på varandra i sjön.
    Ett långsamt fiskat paddelbete med vit paddel från Svartzonker var dagens melodi. Nästan alla hugg kom rakt underifrån och var stenhårda. Nackdelen med mjuka beten är att de till slut inte kan stå emot gäddtänder.

    Eftersom jag bara hade en vit paddel med mig ut så skulle räddningen bli snabblim. Paddeln fick givetvis inte samma mjuka gång men det verkade inte spela någon roll.
    När jag tittade ner i väskan så fick jag syn på Svartzonkers nya XL-tailar som jag köpte för ett tag sedan. Eftersom vitt fiskade bra så tänkte jag att det vore intressant att testa dessa på mina paddelbete. Sagt och gjort, av med paddeln från betet och bort med ståltråden ur tailen. Resultatet blev riktigt bra och betet går precis under ytan vid långsam intagning. Även detta bete föll Gäddorna i smaken denna dag.

    Dagens längsta (och smalaste) fisk mätte 98cm men vägde nog inte mer än 4-5kg. Dock hade den en otroligt fin täckning.

    Dagens tyngsta var 97cm lång och vägde 6,9kg.

    Vid 10.30 ebbade fisket ut och vid 11.30 gav jag upp för dagen. Totalt landades under förmiddagen 35 Gäddor.
    Ett fiskepass att minnas när man står och nöter och Gäddan inte vill hugga.
    Idag tog jag fler fiskar än jag gjort på samtliga andra fiskepass i år. En härlig dag!
    Anders: 69
    Martin: 7
    Emil: 3
    Tim: 6
    Totalt: 85


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X