Team fishseekers: Arrendera vatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team fishseekers: Arrendera vatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team fishseekers: Arrendera vatten?

En inbiten pelagisk vertikalfiskare som jag blivit har det verkligen inte undgått mig hur oerhört snabbt den här trenden har slagit igenom. Det pelagiska vertikalfisket ÄR effektivare än något annat efter storgösen, med det säger jag inte att det är lätt, för det är det verkligen inte. Däremot kan denna effektiva metod medföra att många mindre vattendrag kan påverkas på ett helt annat sätt än vad vi tidigare har varit vana vid. De flesta av oss vertikalfiskare är skickliga utövare av C&R men sönderfiske eller ”rovfiske” pågår även idag, även om C&R har vuxit sig stort så har vi fortfarande en lång väg att nå dit vi vill. Jag vet om ”folk” som är inbitna vertikalfiskare som också bedriver ett rent slaktfiske rent ut sagt. Detta kan vara katastrofalt i vissa sjöar, speciellt i såna sjöar som jag fiskar i som ofta är väldigt små. Tyvärr är det också så att restriktioner & regler finns, men resurserna för att följa upp dessa ofta saknas i många av våra vattendrag, det är alldeles för få tillsynsmän som utbildas av FVOt vilket man kan förstå om intäkterna inte klarar detta. Ett ansvar som jag dock tycker många fler FVO måste ta på sig ifall dom vill ha ett längre hållbart fiske. Tar jag mig själv som ett exempel så har jag varit runt i många sjöar under 2012. Vet ni hur många gånger av mina ca 100 fiskepass som någon kontrollerat så att jag ens har fiskekort? Att jag säger NOLL är faktiskt en skrämmande siffra, eller?

Så hur ska vi få bukt med detta? Många anser att bloggandet är en stor bidragande faktor till att många sjöar får fler besökare än vanligt. Sluta blogga? Sluta fiska? Ja frågetecknen är många och inget vet säkert… Många anser att det inte är något problem över huvud taget, och det är det säkerligen inte på sina håll heller. Personligen har jag dock sett med egna ögon hur fisket försämrats i några utav de sjöar som jag besökt ofta under dom senaste åren. Min tro är just att det beror på att ”ett visst folk”* helt enkelt fortfarande tar upp för mycket fisk. Om vi säger att en båt, under en vår/sommar plockar 50 gös runt 4-5kg vilket inte alls är omöjligt, och samtidigt klubbar varenda fisk. Nog fan tär det på beståndet, det behöver man inte vara marinbiolog för att förstå. I år hörde jag talas om en ”person” som lyckades dra 19 gös runt 4kg på en dag, som samtliga klubbades till frysen…
    Några lösningar tror jag finns i ett mer aktivt FVO / Vattenägare, och fler ansvarsfulla ”sportfiskare” som verkligen förstår innebörden med att klubba en gös på 5kg som är ca 10år. Ansvaret ligger även på oss sportfiskare, att utbilda och lära ut av våra erfarenheter och kunnande. Detta ser vi alldeles för lite information om enligt mig! Det finns, men verkligen inte tillräckligt!
    En annan lösning som jag tittat närmare på är möjligheterna att arrendera ett vatten, eller en del i ett vatten. Precis som med jakten så får man då själv sköta om sitt vatten, hur ofta det ska fiskas i etc. Du reglerar själv tillsammans med dom som du arrenderar vattnet med hur mycket fisk som tas upp och inte osv. Det här tror jag är en framtida lösning för många vattendrag, något som jag själv kommer försöka titta närmare på under året som kommer. Jag började att kolla upp det redan förra året men vi måste vara ett gäng som gör detta tillsammans.
    Är du intresserad av att ta del av ett gösvatten i mellansverige? Maila mig på rikard.jonsson@outlook.com eller kontakta mig på ansiktsboken HÄR!
    Med detta sagt menar jag så klart inte att man inte får ta upp någon matfisk då och då, det är en självklarhet för många sportfiskare även om jag själv ratar att äta fisk i all dess form. Det jag vill komma ifrån är det här slaktfisket, som fortfarande pågår på sina ställen! Arrendera vatten, bra eller anus? Vad tycker ni gott folk? Är det dit hän vi ska behöva komma för att ha ett hållbart fiske i 10 / 20år framöver?
    Ha det bäst alla C&R utövare!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar