Andreas Holmström: Årets första på öppet vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andreas Holmström: Årets första på öppet vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andreas Holmström: Årets första på öppet vatten

Igår var det äntligen dags. Jag, Daniel och Erik skulle ge oss ut på havet för premiärfiske från båt för den här säsongen.
    Dagens båt blev Daniels Buster M vilket gjorde ett bra jobb både som fiskebåt och isbrytare.

Vi hade dagen innan bestämt att Erik skulle hämta Daniel och båt 7.30, så självklart var jag nere vid sjösättningsrampen innan de ivrig som jag var. Får meddelande om att de är sena vilket höjde min iver med. De skulle ju varit där nyss tyckte jag. Igår testade jag även att ge lite rapporter från dagen på Fiske i gemenskaps facebooksida. Var det något som uppskattades och som jag ska fortsätta med?
    Omkring 8.15 så rullar de in på parkeringen och båten fylls med vår utrustning och backas ner i vattnet. Vid det här laget så hade jag hunnit välja ut vilka beten som skulle få äran att inleda dagen. De utvalda var Wolfcreek och Gunki, men de kom tyvärr inte att leverera något idag.
    Sedan var de då dags att åka ut, och vilken underbar känsla det var att återigen glida fram på vattnet i Gavleån och ut mot havet.
    Vi hade några ställen vi sedan innan bestämt vi skulle fiska på med störst chans till att få fisk, men vi tog några stop på vägen för att känna av de platserna med.
    Det fick bli lite laga efter läge då isen låg mot kanterna här och var men det var i stort sett helt fritt från detta sattyg.
    Ena platsen där vi haft kontakt med lite finare fisk förra året hade inte fått sina prickar utsatte än så det blev till att navigera med sjökorten i telefonerna och självklart ett extra vakande öga framåt och åt sidorna.

Vinden låg på rätt bra på morgonen vilket gav oss rejäla duschar med vatten som hade en temperatur på 1 grad celsius.

Efter att ha fiskat omkring 1,5 timme utan kontakt så behövde vi ta en paus för värmande kaffe och smörgåsar.
    Vi fortsatte att fiska av samma plats ett tag till men vid 11 så kände vi att det var dags att försöka ta oss in till Sikvik. Vinden hade mojnat så det fanns en möjlighet för oss att åka runt Orarna där jag dagen innan fått höra att infarten var fri från is. Den andra infarten misstänkte vi var istäckt och det skulle visa sig att vi gjorde ett klokt beslut i att åka runt.
    Återigen blev det navigering fram och det gick riktigt bra för oss att hitta in fastän vinden emellanåt ville ta oss lite ur kurs vid infarten.
    När vi kommer in så ligger ett istäcke i farleden men ingenting som inte herr Buster M klarade av att bryta sig igenom.
    Den plats som jag förra året tog min första gädda 2012 var tyvärr istäckt när vi kom in men en annan del av viken var fri från is så vi tog oss in där.
    Tog inte många kast så hade Daniel landat sin första gädda för året. Ingen fisk att fotografera egentligen men eftersom det var årets första så skulle den förevigas. Samma sak gällde för oss alla under dagen.
    Några kast senare så får Daniel upp sin andra för dagen som var några gram större så var inte mycket till motstånd direkt.
    Liten stund senare får Erik sin första för året och den är i samma storlek. Det som var roligt med den var att den tog på Eriks egenpimpade Harry Killer.
    Samma bete funkar åter en gång på en liten snipa för Erik och nu stod det 2-2-0. Varenda känning börjar nu få ett mothugg från min sida men det är bara gamla vassrötter som kommer upp då och då.

Vi lämnar sedan den delen av viken, och till min glädje är platsen som vi från början ville till nu isfri.
    Vi ankrar upp och jag tar fram skitmörten som får sjunka ner mot botten innan jag börjar ta hem den med långa vevstop. På tredje kastet så nyper det till i betet och jag sätter in ett mothugg.
    Får efter en stund se en glänsande bredsida i solskenet innan den tar ut lite lina igen.
    Självklart hade vi inte tagit fram håven och när den kommer mot båten ser jag hur den bara sitter med en krok och gör en rusning igen.
    När den återigen kommer in till båten så tar Daniel gälgrepp på den och min första för året är landad. Samma plats som gav mig första förra året ger mig även det i år. 4,7kg väger den in på och är 94cm lång. Simmar sedan glatt tillbaka ner i sin håla och samlar iglar igen.

Efter det här så tänker jag tillbaka på en intervju med Frédéric Julian, från Sportfiskemässan där han ger tipset att testa andra beten när det börjat hugga. Byter till min Savage Gear Real Eel och får rätt snabbt ett till hugg på lite grundare vatten men missar att kroka den.

Efter det så får vi tyvärr inga fler hugg innan det är dags att fara hem igen. Vi beslutar oss för att testa den andra utfarten nu när solen värmt hela dagen.
    Vi tar oss en bra bit men fastnar i ett 2dm tjockt istäcke, och spenderar nästa halvtimme med att försöka ta oss loss. När vi väl gjort det är det bara att åka ut samma väg vi tog in och väl i hamn så är det tre glada, solbrända vänner och sportfiskare som trailar upp båten för att lite senare mötas upp på stan för god mat och dricka.

Längtar redan nu till att kunna få lite fisketid igen, och hoppas på att det kan bli någon kväll i veckan.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar