Glädjande besked om Värmeln! | Fiskebröder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glädjande besked om Värmeln! | Fiskebröder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glädjande besked om Värmeln! | Fiskebröder

Var på Värmelns FVOF årsmöte igår.
    Ett möte som dels drog ut rejält på tiden p.g.a ett välspäckat handlingsprogram och dels ett möte som omkullkastade de flesta av mina förutfattade meningar.
    Låt mig förklara varför:
    Jag har i alla år jag fiskat på Värmeln trott att gubbarna i fiskevårdsstyrelsen var ett gäng griniga markägare som bara värnade om sin egen rätt till nätfiske och om sina förbaskade signalkräftor....
    Men redan på förra årets möte började mina antaganden blekna lite och efter det här årets möte måste jag erkänna att jag är ganska paff!

Det har faktiskt visat sig att styrelserna både i norra och södra fiskevårdsföreningarna i Värmeln i själva verket verkligen månar om vattnet. Som faktiskt vill att fler ska fiska där och att de ska ha ett bra fiske.

Förra året inleddes ett samarbete med Sportfiskeakademin i Forshaga i ett gemensamt projekt att förbättra gösbeståndet i sjön.
    Det har under åren satts ut ganska stora mängder gös men det har varit svårt att få dom att "ta" sig.
    Forshagafolket har ställt upp med sitt kunnande och bl.a. placerat ut 28 st. lekvasar.
    Tanken är att få fart på gösens naturliga reproduktion istället för att bara sätta ut fler fiskar.
    Denna satsning kommer att fortsätta under några år och i vår kommer fler vasar placeras ut samtidigt som ett provfiske ska genomföras.
    Senare i höst kommer även akademin att genomföra sitt största nät-provfiske någonsin för att göra en slags inventering av fiskbeståndet i sjön.
    Klart intressant eftersom det blir fler arter som räknas in samtidigt.

Andra och mycket glädjande besked från årsmötet kommer här:

En Linder 440 har köpts in för att hyras ut till fiskeintresserade.
    Mer info om båten finner ni på: http://www.stfturist.se/brunskog

Ett avtal med http://www.ifiske.se/ har gjorts så att det nu finns möjlighet att köpa fiskekort på nätet eller via mobiltelefon.

En rekommendation från FVOF är att all gädda över 100 cm ska returneras.

Förbudstiden för gös kommer att vara mellan 15/5 och 20/6. Under denna tid gäller även förbud mot nätfiske norr om järnvägsbanken :-)

Och sist men inte minst: Ett sk. "fönsteruttag" införs gällande gös.
    Endast fiskar mellan 45 cm och 75 cm får tas upp. Resten ska varsamt släppas tillbaka.
    Mycket bra tycker jag!

De ovanstående punkterna gällande gösen kommer nu att testas i ett år till att börja med.

Det här tillsammans med satsningarna som gjorts i bl.a. Slorudsälven för öringens skull, gör att jag faktiskt måste erkänna att jag haft fel om styrelserna över Värmelns båda FVO.
    De försöker värna om sjöns bästa, samtidigt som de försöker hänga med i svängarna vad gäller nya rön om våra fiskar och olika biotoper.
    Utöver detta försöker de också hänga med i själva fiskets utveckling vad gäller både teknik och metoder.
    Mycket bra tycker jag!!

Tjipp//Micke

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar