Betestest | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Betestest | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Betestest | Sf lures

I söndags hittade jag äntligen en liten strimma öppet vatten och bestämde mig för att ta med jiggspöt och provfiska några av mina lättaste modeller. Några av modellerna var testbeten, eller prototyper, som aldrig testats i vatten förut och det kändes roligt att äntligen få se om de var något att satsa på. Jag ber redan nu om ursäkt för de mediokra bilderna som är ett resultat av den balansakt som krävdes för att inte själv få besöka det kalla vårvattnet.

Första modellen att smaka vatten var den lilla bucktailjigg jag byggt främst till vertikalfisket. Jag ville se hur bucktailen höll ihop eftersom jag bundit kjolen med en för mig ny teknik. Dessutom ville jag kolla hur smalt betet blev i vått tillstånd. Valet av skalle till detta bete var helt fattat utifrån att det skulle fiskas som ett vertikalbete. Att ha beteslåset fäst ovanpå skallen var lite irriterande i kastet men kommer funka bra till det den huvudsakligen ska användas till. Betet svarade upp mot de förväntningar jag hade och jag kommer nu att bygga även på tyngre skallar.
    *
    Nästa beten att testa var två små bucktail spinnerbaits. Den ena med en ganska stor coloradosked visade sig vara lite obalanserad vilket jag skrev om i mitt förra inlägg. Den andra modellen var en willowförsedd variant på ca 25 gram som gick mycket fint.
    När jag skrev inlägget ”Liten är stor”, som handlade om ickefiskares repektive fiskares syn på vad som är ett stort bete, presenterade jag bilder på två in-linespinnare av mindre modell. Betena, som båda väger ca 25 gram, var klädda i silikonkjol respektive flashkjol. Testfisket med betena visade att den med silikonkjol hade lite problem med att delar av kjolen fastnade i bladbygeln på grund av att avståndet mellan bygeln och beteslåsöglan var för snålt tilltaget. Med en smärre justering kommer betet att bli grymt. På modellen med flashkjol hade jag varit mer generös med detta utrymme och betet gick som en dröm! Skedarna sattes i spinn mycket lätt och betet syns och hörs en hel del. Detta bete kommer att*få mycket vattentid och fler kommer att tillverkas.
    Sist men inte minst hade jag tagit med mig ett par spinnriggar. Dessa har jag testat tidigare men bara hemma i badkaret så det kändes kul att ge dessa en riktig simtur. Först testades riggen med en ”Pulex light” som är en snygg liten tail på runt 50 gram från Mälaren Lures. Riggen fungerade precis som tänkt och gav betet helt nya egenskaper. Därefter testades riggen med en spinnfluga och effekten var klockren! Äntligen kommer spinnflugornas relativt korta säsong förlängas när de, med hjälp av spinnriggen, görs om till en grym in-linespinnare. Kul! Jag fick dessutom i dagarna*en större beställning spinnriggar så fler rapporter är att vänta.
    Vilken fantastisk känsla det var*att få kasta lite beten i öppet vatten! Det var kul att se att jag nu har en ganska stor samling beten som går att använda med mitt, för all del rätt kraftiga femtiogramsklassade, jiggspö. Fler tester och presentationer är att vänta. Tills dess önskar jag som vanligtSkitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar