Ingen mässa, men skitfiske? | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ingen mässa, men skitfiske? | Pike Passion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ingen mässa, men skitfiske? | Pike Passion

Så är det Sportfiskemässan igen och tråkigt nog kan jag inte vara där. Har varit på mässan ett antal gånger och visst är den något för oss fiskenördar. Alltid finns det något som fångar ens intresse. Utrustning i överflöd, coola nyheter, kända fiskeprofiler, intressanta föreläsningar, roliga tävlingar, svenska fiskar i akvarium med mera med mera! Men denna helgen får jag inte uppleva någon mässa. Fördelen med detta är att jag istället har en helg att ägna till faktiskt fiske. Låter väl bra men det tåls att ifrågasättas... därför att: Trots att den fiskebara ytan ökar för varje dag som går är jag dessvärre helt vilsen i hur jag ska finna framgång. Var gäddorna tar vägen under våren är för mig fortfarande ett mysterium. Eller åtminstone vad gäller tidpunkten för dess omslag i beteende. Så här går tankarna i nuläget: - Står dom djupt? - Står dom grunt? - Står dom på 3-meterskurvan till lämpliga lekvikar? - Går dom in i åar? - Har dom redan gått in i åarna? - Har dom redan varit inne i åarna och går ut igen för att hitta lekvikar? - Kommer det gäddor i och ut ur åarna successivt under en period framöver? - Har den kyliga våren gjort att gäddorna fortfarande är ute på samma jaktmarker som under vintern? - Är gäddorna redan inne på grundområdena och leker? - Är gäddorna i ett tillstånd av förflyttning i sökandet efter lämpliga lekplatser? - Är gäddorna fortfarande stationära och äter på gynnsamma platser? - Spelar vindriktningen roll på våren, eller står gäddorna bestämt kvar vid sina utvalda lekplatser oavsett vindriktning? - Är mulet väder bättre på våren? - Ska jag söka efter grumligt vatten? - Hur påverkar det mycket låga vattenståndet gäddans lokalisering? Ja det bara snurrar runt i huvudet just nu. Varje gång jag ska ut på gäddjakt försöker jag avläsa väderförhållanden och alla tänkbara faktorer för att göra ett urval av lämpliga platser. Detta blir extra viktigt när jag för det mesta färdas till fots, med cykel eller med buss vilket innebär att jag inte kan vara så flexibel som att byta plats över större avstånd hur som helst under samma dag. När jag väl har tagit mig till punkt A eller B så är jag där. Vilken skillnad det ska bli när jag äger bil och båt. För tillfället råder inga utmärka förhållanden för bra gäddfiske; sol med mycket lågt vattenstånd och så har det varit nordlig/nordostlig vind på sistone. Ingen drömvår det här direkt. Men då är nog gäddorna inte alls är lika bittra som mig då dom säkert haft det asgött under den kalla våren, bara det att jag inte vet vad dom haft för sig. Och snart, om inte redan, drar dom igång med sina lekbestyr. Det är bara fiskare som mig som blir den lidande parten i den här dramat. Nåväl, jag kanske låter bitter nu men jag skriver ändå det här med gott humör. Vägen till lyckan är minst lika viktig som själva pokalen.. om man kan uttrycka det som att den stora gäddan är "vinstpokalen". Här är lite bilder från här om dagen då jag testade ett ställe som jag trodde kunde vara bra men som tydligen va helt stone dead. Är i övningsfasen med bombardafisket. Mixtrar runt lite med tackellängd och sådant finlir för att presentationen av jiggen ska bli optimal. Borde smälla på det förr eller senare. Det var gött med en öl i solen om inte annat!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar