HR Fishing: Undervattenskamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

HR Fishing: Undervattenskamera

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HR Fishing: Undervattenskamera

    För ett tag sen gjorde jag ett kort inlägg där jag berättade att jag höll på att bygga en undervattenskamera för pimpling och annat roligt. Det tog lite tid, som alla mina projekt brukar, men nu är den äntligen klar. Eftersom jag gillar mina projekt och tycker processen är rolig så tänker jag i vanlig ordning förklara hur jag har gjort så utförligt som jag förmår. Det verkar även vara så att många läsare tycker att mina bygg-inlägg är intressanta och det gör ju det hela ännu roligare. Jag ska passa på att påpeka att det här inlägget kommer uppdateras lite allt eftersom jag testar kameran mer och kanske kommer på ytterligare förbättringar av enheten.

    Men jag startar väl som brukligt från början och förklarar lite om grundtanken och den teori som ligger till grund för en sån här kamera. Ganska ointressant tycker säkert många och det kan jag förstå, så därför har jag gjort lite rubriker så ni kan hoppa fram till själva bygg-delen om ni vill det.

    Teori och Bakgrund
    Det är egentligen inget märkvärdigt med en undervattenskamera. Det enda som skiljer den åt från en som är tänkt för användning i luft är i princip bara att den är vattentät. Det är ju väldigt självklart och det är det första problemet man måste lösa för att bygga en undervattenskamera.

    Det andra problemet som kan uppstå, lite beroende på hur man vill använda kameran, är belysning. Det problemet har man ju med alla kameror oavsett användningsområde men generellt sett så är det ju mycket mörkare under vattnet än ovanför. Därför kan någon slags belysning vara nödvändig för att man ska kunna se nånting där nere. Undantaget kan vara om man bara vill använda kameran på grunt vatten, i klara vatten eller under sommaren när det inte ligger någon is som skymmer solljuset. Då kan man klara sig utan extra belysning. Jag ville ha belysning i min rigg för att kunna se även under vintern när det är mörkt under isen och på ganska stora djup.

    Ett tredje problem är hur man ska skapa bilden och hur den ska visas och här finns säkert många bra sätt. Dom kommersiella undervattenskamerorna för fiske brukar bara ha en enkel digital videokamera som kopplas med videokabel till en monitor. I mitt hemmabygge gjorde jag inte riktigt så, jag använde dock en digital videokamera på liknande sätt. Här uppstår för min del ett följdproblem. Jag bestämde mig nämligen för att använda lysdioder som sänder ut infrarött ljus istället för till exempel vanligt, synligt, vitt eller blått . Fördelen med det är att infrarött ljus är osynligt för människan och jag skulle tro att det är det för fiskar också, i alla fall till stor del. Det är även infrarött ljus som de kommersiella kamerorna brukar använda sig utav, just för att det är osynligt. Men om ljuset är osynligt hur ska man då kunna använda det för att se under vattnet där det är mörkt? Jo, sensorn på en vanlig digital kamera, video eller foto, uppfattar mycket bredare spektrum av våglängder än det mänskliga ögat. Men för att inte få en förvrängd bild när man filmar eller fotar så sitter det ett IR-filter framför sensorn. Detta filter är i praktiken en tunn glasskiva som är gjord så att den inte släpper igenom infrarött ljus och då kan man få en bild som ser ut som våra ögon uppfattar omgivningen. Detta betyder att man kan få en digitalkamera att se infrarött genom att ta bort detta filter. Detta kan vara ganska knepigt på många kameror men på billiga och enkla kameror brukar det inte vara några problem.

    Som kamera valde jag en vanlig webbkamera. Det tyckte jag var en bra idé då dom är ganska billiga och kan ha helt okej upplösning ändå. Dessutom så går dom att använda i vilken dator som helst som har ett usb-uttag. Detta var den största anledningen till att jag valde just en webbkamera. Det krävs bara en enda kabel och en kontakt för att ge kameran ström och för att få en bild från den. webbkameror har även ganska bra mjukvara som brukar följa med och med denna kan man enkelt ändra vissa inställningar och spela in film med kameran. Något som jag tyckte var viktigt.

    Det var den bakgrund som jag tycker känns nödvändig och nu hoppar vi glatt vidare till tillverknings-delen.

    Tillverkning
    Under uppbyggnad- Kommer snart

    Resultat
    Jag har nu hunnit testa min kamera för första gången och lyckade få till lite film till och med. Testerna är gjorda i en väldigt klar sjö och därför kan man se relativt långt trots att det låg ett snötäcke på isen som gjorde det ganska mörkt där nere. Jag märkte dock vilken extrem skillnad solen gör för ljuset under isen. De klipp som finns med i videon nedan filmades mellan klockan 15 och 16 när solen redan stod ganska lågt på himlen. Lite senare när solen precis kikade över trädtopparna så blev det betydligt mycket mörkare under isen och man såg inte alls lika långt. Jag kan tänka mig att det runt klockan 12 var ganska ljust under isen och man hade nog sett mycket bättre än man gör i videon till och med. Hur som helst, jag är extremt nöjd med hur kameran fungerar och som ni ska få se så blev även videon riktigt lyckad och vi fick några besökare som undersökte vad det var som väsnades. Det var lite svårt att få en stadig video då jag bara höll i kabeln med handen. I framtiden ska jag bygga någon anordning så att kameran hänger stabilt och går att vrida på lite noggrannare. Det var ganska svårt att hitta bäringen och förstå vart man vred kameran när man bara hade en rund och tunn kabel att hålla i. Se och njut












    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    Kika på min blogg, enjoy!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X