I väntan på bättre väder och öppna vatten tänkte jag att det var dags för en genomgång av de olika komponenterna hos spinnerbaits. Jag hoppas att ni tycker att den är till hjälp då ni i framtiden står framför en vägg full med snygga beten och funderar på vad ni ska välja för modell.
Den kanske viktigaste komponenten hos ett spinnerbait är spinnarbladet. Genom sitt spinnarblad får ett spinnerbait liv och personlighet. Det finns en mängd olika varianter att välja mellan, men i den här genomgången tänkte jag koncentrera mig på de tre vanligaste varianterna: Colorado, Indiana och Willow.
Ett spinnerbait ska visuellt och fysiskt imitera betesfisk (spinnarbladen) som jagas av en större fisk (huvud och kjol). På mina modeller brukar jag ofta fästa ett extra blad på spinnararmen som komplement till huvudbladet. Bladen skapar reflektioner när de snurrar och dessutom vibrationer i vattnet som fisken kan uppfatta och vibrationer genom betet som sätter kjolmaterialet i rörelse. Stora blad trycker mer vatten vilket ger mer vibrationer och resulterar i en tyngre hemtagning och långsammare sjunkhastighet. Små blad får de omvända egenskaperna.
Bladen är oftast tillverkade i stål eller mässing. Mässingsbladen har bättre skydd mot rost än stålbladen, som dock oftast har målad eller lackad yta som skydd. Trots detta sköljer jag*alltid av metallbeten efter användning i salthaltigt vatten. Ett annat litet knep är att ha lite riskorn bland dessa beten som är till för att dra åt sig vatten.
Det vanligaste bladet på marknaden är Willowbladet. Detta spinnarblad är långsmalt och används huvudsakligen vid snabb hemtagning. Formen gör så att detta blad roterar snabbast av alla modeller, vilket ger maximala reflexer i vattnet. Ett väldigt begränsat vattenmotstånd gör också att detta blad ger ett bete som sjunker snabbt vid vevstopp.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Den kanske viktigaste komponenten hos ett spinnerbait är spinnarbladet. Genom sitt spinnarblad får ett spinnerbait liv och personlighet. Det finns en mängd olika varianter att välja mellan, men i den här genomgången tänkte jag koncentrera mig på de tre vanligaste varianterna: Colorado, Indiana och Willow.
Ett spinnerbait ska visuellt och fysiskt imitera betesfisk (spinnarbladen) som jagas av en större fisk (huvud och kjol). På mina modeller brukar jag ofta fästa ett extra blad på spinnararmen som komplement till huvudbladet. Bladen skapar reflektioner när de snurrar och dessutom vibrationer i vattnet som fisken kan uppfatta och vibrationer genom betet som sätter kjolmaterialet i rörelse. Stora blad trycker mer vatten vilket ger mer vibrationer och resulterar i en tyngre hemtagning och långsammare sjunkhastighet. Små blad får de omvända egenskaperna.
Bladen är oftast tillverkade i stål eller mässing. Mässingsbladen har bättre skydd mot rost än stålbladen, som dock oftast har målad eller lackad yta som skydd. Trots detta sköljer jag*alltid av metallbeten efter användning i salthaltigt vatten. Ett annat litet knep är att ha lite riskorn bland dessa beten som är till för att dra åt sig vatten.
Det vanligaste bladet på marknaden är Willowbladet. Detta spinnarblad är långsmalt och används huvudsakligen vid snabb hemtagning. Formen gör så att detta blad roterar snabbast av alla modeller, vilket ger maximala reflexer i vattnet. Ett väldigt begränsat vattenmotstånd gör också att detta blad ger ett bete som sjunker snabbt vid vevstopp.
Willowblad
Coloradobladen är nästan runda blad som ger stora vibrationer i vattnet. Bladet roterar även vid mycket låga hastigheter och reflekterar fint även vid vevstopp där betet dalar i vattnet.
Ett Indianablad, som har sitt ursprung i Indiana, är skapat som ett komplementerande mellanting mellan de två tidigare nämnda modellerna. Bladets droppform ger ett bete som kan fiskas*i alla hastigheter med hygglig reflektion i vattnet.När det kommer till att välja färg är det förutsättningar och personligt tycke som får styra. Eftersom de flesta bladen är tillverkade i mässing, färgsätts de genom att förnicklas (silver), skyddslackas (mässingsfärg) eller målas.*Guld och mässing syns bra i färgat vatten och nickel ger fantastiska reflektioner i klara vatten. När jag*väljer skedar till Sf*Spinnerbaits utgår jag från vad som passar bäst till kjolen.**Jag kombinerar ofta ett mässingsfärgat huvudblad med ett litet nickelblad på spinnerbaitarmen. När jag tar emot beställningar brukar jag fråga kunden efter önskemål gällande skeden eller skedarnas modell och färg. En personlig favorit är en stor pärlemofärgad Colorado i kombination med en mindre hamrad Willow i nickel. Inte för att jag vet att det är bra, utan för att jag tycker det blir snyggt!Med detta så lämnar jag er för denna gång. Jag hoppas att ni orkat hänga med hela vägen.*I del två kommer jag att prata om de olika typer av armar/ ramar om finns att tillgå.*Tills dess tillönskas ni som vanligt:Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)